مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

نکات کلیدی بهبود مهارت‌ سخنرانی در افراد درون‌گرا

علت اینکه مقاله امروز ما به بهبود مهارت‌های سخنرانی عمومی اختصاص دارد، این است که در پیشرفت کسب‌وکار شما تأثیر بسیار زیادی دارد. شما باید ترس را در وجودتان از بین ببرید و بر روی ارائه سخنرانی خودتان به شیوه‌ای کاملاً مؤثر متمرکز بشوید. البته ممکن است سخنرانی شما به شیوه عالی ارائه نشود و مطابق انتظار بقیه افراد هم نباشد ولی نکته‌ای که اهمیت دارد این است که شما می‌توانید کالاهایتان را به عموم ارائه بدهید. درست است که خجالتی و عصبی هستید، اما با کمک بعضی از نکات حتی ممکن است خودتان هم از صحبت‌هایتان لذت ببرید و چیزهایی را بیاموزید که حتی در تجربیات دیگران هم نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

بهبود مهارت‌ سخنرانی در افراد درون‌گرا

با استفاده از نکاتی که در این مقاله می‌خوانیم، با ارائه یک سخنرانی خوب می‌توانید کاری کنید تا کسب‌وکارتان رشد کند. شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار کوچک، سفیر ویژه نام تجاری خودتان محسوب می‌شوید و اگر می‌خواهید شانس موفقیت خودتان را افزایش بدهید، باید در حرفه خودتان بتوانید در معرض عموم هم سخنرانی کنید. حالا اگر شما یک فرد درون‌گرایی هستید و حتی از اینکه بخواهید با گروهی از مردم صحبت کنید هم فراری هستید، چه کارهایی را باید انجام بدهید؟ در حقیقت، افرادی که سخنرانان فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند، هرگز انسان‌های خاصی نیستند؛ آن‌ها فقط به سختی کار می‌کنند و می‌دانند که چگونه بر روی نقاط قوت و کارهایی که به خوبی انجام می‌دهند، تأکید بیشتری کنند. البته شما هم می‌توانید این کار را انجام بدهید. در ادامه به ۱۰ نکته برای بهبود مهارت‌های سخنرانی در میان عموم کهمخصوص افراد درون‌گراست اشاره می‌کنیم که می‌تواند به طور چشمگیری تجربه شما را در مورد سخنرانی در برابر دیگران تغییر بدهد.

مهارت‌ سخنرانی در افراد درون‌گرا

۱- آمادگی برای سخنرانی، نکته کلیدی و مهمی است

می‌توانید در حضور یکی از آشنایان یا دوستانتان تمرین کنید تا صحبت‌های شما منطقی به نظر برسند. با داستان‌ها، نمونه‌ها و ابزارهای مفیدی مانند تصاویر هم می‌توانید سخنرانی خود را به شکل بهتری ارائه دهید. برای الهام گرفتن از سخنرانی‌های دیگران می‌توانید چند نمونه از ویدئوهای سخنرانان برتر که به موضوع کسب‌وکار شما هم مربوط می‌شوند را تماشا کنید. حتی ممکن است بخواهید رونوشت یا متن سخنرانی دیگران را بخوانید تا ببینند که چگونه حرف‌های خود را بر روی کاغذی نوشته‌اند. وقتی همه این کارها را انجام دادید، حتماً با صدای بلند تمرین کنید؛ البته تا زمانی که بتوانید سخنرانی خود را به طور روان و راحتی ارائه بدهید.

اموزش مهارت‌ سخنرانی در افراد درون‌گرا

۲- بر روی نکات مثبت تأکید کنید

با نقاط قوت و نقاط ضعف خودتان به عنوان یک سخنران عمومی رودررو بشوید و دائماً آن‌ها را بررسی کنید. سعی نکنید که خودتان را عوض کنید و یا تبدیل به فرد دیگری بشوید. بر روی آنچه به بهترین وجه انجام می‌دهید، متمرکز بشوید؛ مثلاً ببینید که فرد شوخ‌طبعی هستید یا داستان‌سرای خوبی هستید یا اینکه بلد هستید که چگونه در مورد ابعاد مختلف یک موضوع توضیح بدهید و یا می‌توانید عقاید پیچیده و سخت را به خوبی برای بقیه باز کنید.

سخنرانی در افراد درون‌گرا

۳- بر روی مخاطبان خودتان سرمایه‌گذاری کنید

به این فکر کنید که مخاطبان شما می‌خواهند چه چیزی را از دهان شما بشنوند و امیدوار هستند که چه مشکلی را حل کنید؟ چه انتظاراتی از شما دارند؟ شما باید به مخاطبانتان چیزهایی را ارائه بدهید که می‌خواهند و به آن نیاز دارند. مخاطبان شما برای گوش دادن به حرف‌هایتان نیاز به دلیل خاصی دارند. در هنگام شروع سخنرانی، خودتان با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید و فقط بر روی رساندن پیام‌های خود به آن‌ها متمرکز نشوید، بلکه تلاش کنید تا به نیازها و خواسته‌های مخاطبان هم توجه کنید.

۴- با شخصیت خودتان در روی صحنه در ارتباط باشید

مهم نیست که چطور سخنرانی عمومی خود را اجرا می‌کنید زیرا در کل یک نمایش محسوب می‌شود. حتی اگر اجرای نمایش کار راحتی برای شما نباشد، باید سعی کنید تا با شخصیت درون‌گرای خودتان در روی صحنه هم به خوبی ارتباط برقرار کنید. در این فرآیند، ممکن است بخشی از وجودتان را کشف کنید که تا به حال هیچ اطلاعی از آن نداشته‌اید و تمام تجربه شما از سخنرانی در معرض عموم می‌تواند به جای اضطراب زیاد به احساس آزادی و نشاط ختم شود.

۵- در محیطی که قرار دارید، احساس راحتی کنید

قبل از اینکه بخواهید در جایی سخنرانی کنید، حتماً مکان برگزاری آن را از قبل بررسی کنید زیرا این کار به شما کمک می‌کند که در آن روز احساس راحتی و امنیت بیشتری کنید. پیشنهاد دیگر ما این است که تعدادی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان را که پشتیبان شما هستند نیز در بین مخاطبان حضور داشته باشند تا بتوانند با نگاه محبت‌آمیز خودشان به شما دلگرمی و تسلی خاطر بدهند. فقط ممکن است در حین سخنرانی به قدری غافلگیر بشوید که دوستان خود را نتوانید در بین جمعیت ببینید ولی باز هم از اینکه آن‌ها در بین جمعیت حضور دارند، احساس راحتی خواهید کرد.

۶- به ظاهر خودتان توجه کنید

نحوه لباس پوشیدن و آراستگی ظاهری شما در روزی که سخنرانی دارید می‌تواند اعتمادبه‌نفس شما را افزایش بدهد پس نباید از این نکته غافل شوید. به این فکر کنید که اگر تمیز و آراسته باشید و لباس‌های مناسب و مورد علاقه خودتان به تنتان باشد، چقدر احساس خوبی به شما دست می‌دهد؛ اگر از نظر ظاهری عالی به نظر برسید، مطمئناً احساس خیلی خوبی خواهید داشت. از طرفی دیگر، اگر اجازه استفاده از لباس غیر رسمی را داشته باشید، شاید احساس راحتی و جذابیت بیشتری در حین سخنرانی کنید. در ابتدا مخاطبانتان تنها بر اساس ظاهرتان شما را قضاوت خواهند کرد، بنابراین تلاش کنید تا جوری لباس بپوشید که پیام‌های شما به درستی به مخاطبانتان انتقال یابد.

۷- با لبخند سخنرانی خود را شروع کنید

تحقیقات نشان داده است که لبخند زدن حتی به طور مصنوعی و ساختگی هم واقعاً می‌تواند شخص را شادتر نشان دهد و در جمع احساس راحتی بیشتری هم کند؛ بنابراین، هنگامی که سخنرانی خودتان را شروع می‌کنید، لبخند بزرگی بر لبانتان داشته باشید. احتمالاً بسیاری از مخاطبان هم متقابلاً به شما لبخند خواهند زد. در این شرایط احساس راحتی و اعتمادبه‌نفس بیشتری می‌کنید و حتی با مخاطبانتان ارتباط بهتری برقرار می‌کنید.

۸- ابتدا با یک داستان، سخنرانی خودتان را شروع کنید

تعریف کردن یک داستان، راهی عالی برای ادامه دادن به سخنرانی است. تعریف کردن داستان نه تنها قابلیت افزایش فوق‌العاده زیاد علاقه اولیه مخاطبان به سخنرانی شما را دارد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا زمان، مکان و خلق‌وخوی مخاطبانتان را هم مدیریت کند. احساسات، معیاری برای موفقیت در سخنرانی محسوب می‌شوند؛ بنابراین سعی کنید تا از مجموعه‌ای از احساسات برای جذب و سرمایه‌گذاری زودهنگام در مخاطبانتان استفاده کنید. سخنرانی خودتان را می‌توانید با نتیجه‌گیری در مورد داستانی که در ابتدا تعریف کرده‌اید به اتمام برسانید زیرا این کار روش خوبی برای افزایش تجربه و خرید مخاطبان از محصولات کسب‌وکارتان است و در عین حال هم موجب رضایت آن‌ها می‌شود.

۹- اجازه بدهید که افراد با یکدیگر صحبت کنند

به بحث در مورد موضوع مورد نظر خود ادامه دهید و برای ارتباطی بهتر از مخاطبانتان به طور مستقیم سؤال بپرسید. سؤال پرسیدن از مخاطبان نه تنها باعث می‌شود بعضی از شرکت‌کننده‌ها فعال‌تر شوند، بلکه به شما کمک می‌کند تا با جلب توجه دیگران هر چیزی را که باعث عصبانیت و اضطراب می‌شود را بتوانید به خوبی از بین ببرید. اگر زمان اجازه این کار را به شما بدهد، می‌توانید سناریوی نمایشی را در نظر بگیرید که در آن مخاطبانتانشرکت کنند و با این کار می‌توانید یکی از نقاط قوت خودتان را در زمان واقعی و با ذکر مثال به مخاطبان نشان بدهید.

۱۰- برای اوقات فراغت خودتان هم برنامه‌ریزی کنید

سخنرانی در برابر عموم می‌تواند انرژی زیادی را از شما بگیرد؛ مخصوصاً اگر شخصیت درون‌گرایی دارید. یکی از مهم‌ترین نکات در سخنرانی عمومی برای افراد درون‌گرا این است که قبل و بعد از رویداد سخنرانی‌تان حتماً برنامه‌ریزی کنید؛ برنامه‌ریزی درست به شما کمک می‌کند تا بتوانید انرژی از دست رفته خودتان را دوباره به دست بیاورید و همچنین به تدریج پیشرفت کنید.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی