مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

۶ روش بازاریابی اینترنتی: ترفندهای فوق‌العاده برای هر کسب‌وکار

آیا می‌خواهید از بازاریابی اینترنتی استفاده کنید ولی نگران این هستید که چه گزینه‌هایی برای این کار وجود دارند و چه ترفندهایی در این مورد، مناسب کسب‌وکار شما و بودجه‌ای است که برای بازاریابی اینترنتی اختصاص داده‌اید؟

این مقاله، یک مرور کلی از ترفندهایی که می‌توانید استفاده کنید را ارائه می‌دهد. توصیه می‌شود که از روش‌های زیر، حداقل ۳ روش را انتخاب و اجرا کنید، موفقیت بازاریابی اینترنتی بستگی به تنوع و پایداری بیشتر کسب‌وکارهای کوچک دارد.

روش بازاریابی اینترنتی

۱- داشتن سایت یا وبلاگ

اولین گام برای بازاریابی آنلاین موفق، داشتن وب‌سایتی برای کسب‌وکار است. اصلاً مهم نیست که شما یک وبلاگ یا سایت داشته باشید، هر دو مورد، یک آدرسی در اختیار شما قرار می‌دهند که مردم به وسیله‌ی آن می‌توانند راه مناسبی برای ارتباط با شما و آشنایی با کسب‌وکارتان پیدا کنند. سایت و بلاگ، بازاریابی اینترنتی شما را آسان می‌کند؛ بنابراین حتی اگر محصولی برای فروش مستقیم نداشتید نیز باز به یک وب‌سایت نیاز دارید.

بازاریابی اینترنتی موفق در گرو محتوای قوی است که شما می‌توانید از طریق وب‌سایت و وبلاگ به مردم ارائه دهید تا از آن محتویات استفاده کنند و در صورت نیاز با شما نیز وارد ارتباط شوند.

بهتر است افرادی که صاحب کسب‌وکار هستند، برای وب‌سایت خود وبلاگی داشته باشند و یا در وب‌سایت، مطالبی مرتبط با کسب‌وکار خود ارائه دهند تا از این طریق بتوانند برای توسعه‌ی کسب‌وکار خود تلاش کنند زیرا اگر در آنجا مطالب جالب و اهداف اصلی خود را با کاربران به اشتراک بگذارند، به مرور زمان فاصله‌ی خود را با دیگر کاربران کمتر می‌کنند و به سمت کسب‌وکار، خدمات و محصولات خود جذب می‌کنند.

تبلیغات اینترنتی

۲- تبلیغات اینترنتی

اکثر کسب‌وکارهای کوچک، نگرانی‌هایی در مورد این ترفند بازاریابی اینترنتی دارند در حالی که اگر از روش درستی برای تبلیغات خود استفاده کنند، مشتری‌های زیادی را به سمت محصولات و خدمات خود جذب می‌کنند و در نتیجه سود بیشتری عاید آن‌ها می‌شود، پس این نگرانی کاملاً بیهوده است.

دلیل نگرانی اکثر کسب‌وکارها، به خاطر هزینه‌ای است که صرف این تبلیغات می‌کنند و می‌ترسند که این هزینه‌ها تأثیری در سودشان نداشته باشد و ضرر کنند و ترجیح می‌دهند که از تبلیغات رایگان استفاده کنند؛ البته تبلیغات رایگان برای کسب‌وکارهایی کارساز است که زمان برای آنها اهمیتی ندارد و سود حاصل از این تبلیغات نیز برایشان اهمیتی نداشته باشد چون اکثراً صرف هزینه برای تبلیغات ممکن است در زمان کم بتواند نه تنها هزینه‌ی خود تبلیغات را جبران کند بلکه سودی حاصل از ارائه‌ی خدمات و محصولاتشان داشته باشد. اولین چیزی که باید در این مورد بدانید این است که دو مدل هزینه، CPM و CPC وجود دارد.

CPC مخفف Cost-Per-Click

واژه CPM مخفف عبارت Cost Per Thousand Impressions به معنای هزینه به ازای ۱۰۰۰ بازدید از تبلیغ است. به این صورت که یک فضایی از وب‌سایت به تبلیغات شما اختصاص داده می‌شود و شما نیز موظف هستید به ازای دفعات مشخص نمایش و چاپ آگهی تبلیغاتی شما، هزینه‌ای را پرداخت کنید. اکثر آگهی‌های تبلیغاتی که در سایت‌ها مشاهده می‌کنید از نوع CPM هستند.

واژه CPC مخفف Cost-Per-Click است. در این مدل شما به ازای کلیک‌های انجام شده بر روی آگهی تبلیغاتی شما، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید و اصلاً مهم نیست که آگهی شما در وب‌سایت موردنظر چند دفعه نمایش داده شده است.

Google AdWords

احتمالاً Google AdWords بهترین برنامه بازاریابی از نوع CPC (پرداخت آنلاین به ازای هر کلیک) است. هنگامی که شما در حال بازاریابی اینترنتی با این برنامه هستید، می‌توانید برای تبلیغات خود کلمه‌های کلیدی خاصی انتخاب کنید تا زمانی که سایر افراد آن کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند، تبلیغات شما نیز در کنار نتایج جستجو حاصل می‌شود. این تئوری باعث می‌شود که محصولات و خدمات شما فقط برای اشخاص که علاقه‌مند به آن‌ها هستند، نمایش داده شود.

یکی دیگر از ترفندهای تبلیغات اینترنتی، ایجاد فیلم برای محصول یا سرویس خود و به اشتراک‌گذاری آن است. شما می‌توانید فیلم را در سایت خود یا سایت اشتراک‌گذاری ویدیو محبوب مانند یوتیوب به اشتراک بگذارید؛ اگر این فیلم مورد پسند قرار بگیرد و در بین کاربران محبوب شود، یک امتیاز طلایی برای توسعه و سود کسب‌وکار شما می‌شود.

۳- فهرست‌های دایرکتوری

لیست و دایرکتوری‌های محلی یا کسب‌وکار، شامل فهرست مشاغل موجود در منطقه‌ی مشخص است و اضافه کردن کسب‌وکار خود به آن فهرست‌ها باعث می‌شود که کسب‌وکار شما نیز در بین نتایج جستجوی کاربران نمایش داده شود که این یک امتیاز مثبت برای کسب‌وکار شما محسوب می‌شود. این نیز یکی از روش‌های بازاریابی است که نیاز به زمان کمی دارد و ارزان نیز است. هر دسته‌ای که کسب‌وکار شما متعلق به آن است مانند بازرگانی محلی، ممکن است برای خود سایتی داشته باشد و تمام کسب‌وکارهایی که عضو آن دسته هستند، به صورت لیست در آن سایت نمایش داده شود. به این صورت که برای هر کسب‌وکار یک صفحه‌ای اختصاص داده می‌شود و اطلاعات مربوط به شغل و فعالیت مانند ساعت کاری، اطلاعات تماس و محدوده‌ی خدمات در آن صفحه‌نمایش داده می‌شود تا کاربران با دیدن آن‌ها بتوانند با صاحب کسب‌وکار تماس بگیرند. در صورت تمایل نیز می‌توانند با نرخ‌های ویژه، تبلیغاتی را در مورد کسب‌وکار موردنظر در آن سایت قرار دهند.

البته، سایت‌های تخصصی‌تری هم وجود دارند. اگر دستیار مجازی هستید یا مهارت‌هایی در این زمینه دارید، در این سازمان‌هایی که دارای فهرستی از اعضا و کسب‌وکار می‌باشند، شانس بیشتری دارد. یکی از این سایت‌های تخصصی ایرانی، سایت کسب‌وکار است که مشاغل دیگر را با تمامی اطلاعات لازم نشان می‌دهد تا هر شخصی با اعمال موقعیت مکانی و دسته‌ی موردنظر، کسب‌وکارهای موردنظر خود را پیدا کند.

شرکت در رسانه‌های اجتماعی

۴- شرکت در رسانه‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و شرکت در گفتگوهای توییتر، کامنت‌گذاری در اینستاگرام و یوتیوب وبلاگ‌های دیگران، فرصت‌های مناسبی را برای بازاریابی اینترنتی فراهم می‌کند.

بازاریابی اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی، نیازمند دقت بیشتری نسبت به تبلیغات و دایرکتوری است. شما می‌توانید به صورت هوشمندانه در گفتگوها شرکت کنید و در تمامی شبکه‌های اجتماعی، کامنت­هایی مانند « جالب بود. شما می‌توانید برای آموزش انواع دسر، از سایت دسرباشی بازدید کنید» نگذارید، چون با این کار از تبلیغ مستقیم استفاده می‌کنید که این روش مناسبی نیست. سعی کنید، صفحاتی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنید، مطالب جالب و مرتبطی با کسب‌وکار شما باشد تا مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کنید.

نقطه‌ی منفی که این ترفند دارد، وقت‌گیر بودن آن است. اگر می‌خواهید این کار را خوب انجام دهید و هر گونه سود واقعی از آن را ببینید، باید به خوبی از عهده‌ی انجام این کار بربیایید. نقطه‌ی مثبت این ترفند هم رایگان بودن آن است به این صورت که شما هر وقت آنلاین هستید، می‌توانید محصولات و خدمات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی ارائه دهید، اگر در مورد کسب‌وکار خود، فیلم، پست یا مقاله‌ای ایجاد کنید و در بین کاربران محبوب شود می‌تواند به پیشرفت کسب‌وکار شما کمک کند.

شبکه‌ی اینترنتی

۵- شبکه‌ی اینترنتی

شبکه LinkedIn در این زمینه دارای جایگاه ویژه‌ای است. به این صورت که کمک می‌کند تا متخصصین هر کسب‌وکار با یکدیگر وارد ارتباط شوند و به موفقیت همدیگر سرعت ببخشند. لینکدین، بیش از ۴۰ میلیون عضو از سراسر جهان دارد. این ابزار قدرتمند برای بازاریابی اینترنتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا با مشتریان، همکاران و شریکان خود وارد ارتباط شوید.

علاوه بر اینکه یک منبع اطلاعاتی و حمایتی است، فرصت‌های بازاریابی زیادی را فراهم می‌کند چون کاربران می‌توانند شما و آنچه انجام می‌دهید را ببینند و در صورتی که مورد پسند آن‌ها قرار گیرید جزو مشتریان بالقوه‌ی شما می‌شوند.

همانند شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های اینترنتی نیاز به دقت در عملکرد دارند. همان قاعده‌ی اساسی شبکه‌های اجتماعی در شبکه‌های اینترنتی نیز اعمال می‌شود. تلاش زیادی کنید و اصلاً کاری به نتیجه نداشته باشید چون در آخر بیشتر از آنچه تصور کنید، قدرت پیدا خواهید کرد.

بازاریابی ایمیلی

۶- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین و قدرتمندترین روش‌های بازاریابی اینترنتی است. به این صورت که زمانی که فهرستی از مشتریان خود را ایجاد می‌کنید و ایمیل‌های مربوط به محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم به افرادی که علاقه‌مند به آن‌ها هستند، ارسال می‌کنید، کار منطقی‌تر و به صرفه‌تری انجام می‌دهید.

یک مورد دیگر اینکه، ایمیل یک ابزار قدرتمند برای ایجاد ارتباط میان شما و مشتریانتان است و با استفاده از ایمیل می‌توانید محصولات تکراری خود را به شکل‌ها دلخواه و متفاوت محتواسازی کنید و دوباره در اختیار مشتریان خود قرار دهید و به این گونه که با این روش شما اختیار محتوا، عنوان، عکس و طراحی ایمیل‌های خود را بر عهده دارید.

همچنین می‌توانید از خبرنامه‌ها نیز کمک بگیرید و به ایمیل افرادی که در سایت شما ثبت‌نام کرده‌اند و لیست مشتریان شما را تشکیل داده‌اند، خبرهای مرتبطی ارسال کنید برای نمونه خبرهایی در مورد به‌روزرسانی‌های شرکت، محصولات جدید و پیشنهادات ویژه را به ایمیل مشتریان خود ارسال کنید و تا از این طریق بتوانید محصولات و خدمات خود را بار دیگر به مشتریان خود عرضه کنید و آن‌ها را به بازدید دوباره از سایت خود، تشویق کنید.

شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های ایمیلی مانند VerticalResponse و Constant Contact، ایمیل‌های خاصی را برای مشتریان دائمی خود ایجاد کنید و علایق و کارهای دلخواه آنان را نیز در محتوای ایمیل خود لحاظ کنید. شما بعد از یک مدت می‌توانید مخاطبان و مشتریان عادی خود را از هم تفکیک کنید و محتوای ایمیل جداگانه‌ای برای آن‌ها ارسال کنید.

در بازاریابی آفلاین نیز می‌توان از همان روش‌های مشابه بازاریابی آنلاین یا اینترنتی استفاده کرد

همانند بازاریابی اینترنتی برای بازاریابی آفلاین نیز باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهید و تنها به اشتراک گذاشتن پست و مقاله در اینجا و آنجا اکتفا نکنید. کمپین بازاریابی اینترنتی راه بیندازید و همانند هر بازاریابی دیگر برای آن برنامه‌ریزی کنید و نتایج حاصل را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید راه خود را پیدا کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که هدف‌گیری هنوز هم مسئله‌ی مهمی است. به این منظور که در بازاریابی خود مشتریان بالقوه یا همان مخاطبان خود را مورد هدف قرار دهید و تبلیغات و نظراتی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارید در جاهایی باشد که آن‌ها حضور فعال دارند و شما مطمئن هستید که آن‌ها به سمت شما کشیده می‌شوند با موردتوجه قرار دادن مخاطبان خود، کسب‌وکار شما روزبه‌روز موفق‌تر خواهد شد.

با در نظر گرفتن کلیه شرایط، بازاریابی آنلاین یک موقعیت باورنکردنی را برای شما فراهم می‌کند به این صورت که شما می‌توانید محصولات و خدمات خود را به مردمی ارائه دهید که اصلاً با کسب‌وکار شما آشنا نیستند و نام شما هم به گوش آن‌ها نخورده است. بازاریابی اینترنتی یک فرصت عالی برای ما ایجاد می‌کند که بهتر است آن را از دست ندهید.

 

منبع: چطورپدیا

  • ۹۸/۰۲/۱۵
  • viator baran4

بازاریابی

شبکه اجتماعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی