مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

۱۶ روش ساده برای کاهش استرس و اضطراب

اکثر مردم اضطراب و استرس را در هر زمینه‌ی ممکن تجربه کرده‌اند. در حقیقت ۷۰ درصد از بزرگ‌سالان در طول روز در مورد استرس خود صحبت می‌کنند. در اینجا ۱۶ روش برای کاهش استرس و اضطراب مطرح شده که استفاده از آن‌ها باعث می‌شود تا استرس خود را از بین ببرید و با آن مقابله کنید و در نهایت موجب می‌شود، کیفیت کار و زندگی خود را بالاتر ببرید.

۱- ورزش

ورزش مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای مقابله با استرس خود انجام دهید.

ممکن است فکر کنید که ورزش یک فعالیت فیزیکی است و تأثیری روی ذهن و استرس شما ندارد ولی این طرز فکر کاملاً اشتباه است، چون داشتن تحرک و فعالیت بدنی از طریق ورزش، استرس را از بین می‌برد.

اگر به طور منظم و مفید ورزش کنید، اثر قوی‌تری روی شما می‌گذارد. افرادی که برنامه‌ی منظمی برای ورزش خود دارند، در زندگی دچار استرس نمی‌شوند.

چند دلیل پشت این قضیه وجود دارد:

۱-۱ هورمون‌های استرس: ورزش، هورمون‌های استرس بدن شما (مانند کورتیزول) را کمتر می‌کند. همچنین ورزش کردن باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود. این ماده‌ی شیمیایی باعث بالا بردن حس مثبت نسبت به زندگی شده و از آن به عنوان ماده‌ای برای سرخوشی استفاده می‌کنند که در کنار این سرخوشی، می‌تواند با نگرش مثبت و انرژی‌زا نسبت به زندگی همراه باشد.

۲-۱ خواب: ورزش کردن باعث کار کردن و تحرک اندام‌های شما می‌شود و نوعی خستگی به همراه دارد که باعث می‌شود، خواب راحت‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشید که در نهایت خواب کافی نیز تأثیر زیادی در کاهش استرس دارد.

۳-۱ اعتمادبه‌نفس: ورزش کردن باعث سلامتی جسم شما می‌شود، که در نهایت ورزش منظم، اندام مناسب و زیبا را به شما هدیه می‌کند و داشتن اندام خوب نیز دلیلی برای اعتمادبه‌نفس است. افراد با اعتمادبه‌نفس روح سالمی دارند و استرس را مانعی برای خود نمی‌بینند.

فعالیت و ورزش منظم مانند پیاده‌روی، رقص یا یوگا داشته باشید و با لذت تمام آن را انجام دهید.

فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی باعث می‌شوند که بیشتر عضله‌های شما باهم تحرک داشته باشند که این نیز باعث کاهش استرس می‌شود.

خلاصه

ورزش منظم با آزادسازی اندروفین، بالا بردن کیفیت خواب و اعتمادبه‌نفس باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

۲- استفاده از مکمل‌های غذایی

چند مکمل غذایی وجود دارد که استفاده از آن‌ها باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. در اینجا یک مرور کلی در مورد برخی از این مکمل‌ها آمده است.

۱-۲ فرنجمشک: فرنجمشک یکی از اعضای خانواده‌ی نعناع است و مطالعاتی که روی آن انجام گرفته است نشان می‌دهد که استفاده از آن موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

۲-۲ اسید چرب امگا ۳: مطالعات نشان می‌دهد، استرس افرادی که از امگا ۳ استفاده می‌کنند دچار کاهش ۲۰ درصدی می‌شود.

۳-۲ گیلاس زمستانی: این گیاه در پزشکی آیورودا برای درمان استرس و اضطراب استفاده می‌شود و مطالعات متعدد نشان می‌دهد که این گیاه برای کاهش استرس مؤثر است.

۴-۲ چای سبز: چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان پلی فنول است که برای سلامتی بسیار مفید است و با افزایش سطح سروتونین، باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

۵-۲ والریان: ریشه‌ی این گیاه به خاطر اثر آرامش‌بخشی که دارد، برای درمان بی‌خوابی و داشتن خواب راحت مفید است. این گیاه حاوی والریک اسید است که با اصلاح گینده­های گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

۶-۲ کاوا: کاوا از اعضای خانواده‌ی فلفل‌ها است و مدت زیادی است که در اقیانوس آرام به عنوان آرامش‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکثراً در اروپا و آمریکا برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می‌شود.

ممکن است بعضی مکمل‌هایی روی داروهایی که استفاده می‌کنید اثر بگذارد یا عوارض جانبی داشته باشند پس اگر شرایط خاصی دارید بهتر است قبل استفاده از مکمل‌ها با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

مکمل‌هایی مانند فرنجمشک، چای سبز، امگا ۳ و … باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شوند.

روشن کردن شمع‌های معطر کاهش استرس و اضطراب

۳- روشن کردن شمع

استفاده از عصاره‌های طبیعی یا روشن کردن شمع‌های معطر باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود و حس مثبتی به شما می‌دهد.

برخی از عطرها به عنوان تسکین‌دهنده عمل می‌کنند که در اینجا آرامش‌بخش‌ترین رایحه‌ها مطرح شده‌اند:

  • اسطوخودوس
  • گل سرخ
  • وتیور
  • برگاموت
  • بابونه‌ی رومی
  • عصاره‌ی نرولی
  • عصاره‌ی کندر
  • صندل چوب
  • پرتقال یا شکوفه‌ی پرتقال
  • شمعدانی

استفاده از عطر برای حفظ آرامش و بهبود احساسات آروماتراپی نامیده می‌شود. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که آروماتراپی باعث کاهش استرس و بهبود خواب می‌شود.

خلاصه

آروماتراپی باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود و روشن کردن شمع و استفاده از عطرهای خوشبو حس آرامش‌بخش به ارمغان می‌آورد.

آروماتراپی باعث کاهش استرس و اضطراب

۴- کاهش مصرف کافئین

کافئین نوعی محرک است که در چای، قهوه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود دارد. استفاده بیش از حد کافئین باعث افزایش اضطراب می‌شود.

مقداری کافئین قابل تحمل برای مردم متفاوت با یکدیگر است به عنوان مثال ممکن است استفاده از مقدار زیادی کافئین برای شخصی ضرر یا آسیبی نرساند ولی همین مقدار برای شخص دیگری غیر قابل تحمل باشد.

اگر متوجه شدید که استفاده از کافئین باعث استرس و اضطراب شما می‌شود، آن را کنار بگذارید.

اگرچه مطالعات متعددی نشان می‌دهد که قهوه برای بدن مفید است ولی برای همه این‌گونه نیست. حداکثر ۵ فنجان قهوه در روز، مقدار متوسط و قابل قبولی است.

خلاصه

مقدار کافئین بالا می‌تواند استرس و اضطراب را افزایش دهد. با این حال، حساسیت افراد نسبت به کافئین می‌تواند تا حد زیادی با یکدیگر متفاوت است.

۵- نوشتن در مورد اضطراب خود

یک روش دیگر برای کنترل استرس، نوشتن در مورد آن است.

زمانی که هر آنچه موجب استرس شما می‌شود را ثبت می‌کنید در واقع از یک روش خوب برای درمان استرس و مدیریت خود استفاده می‌کنید.

تشکر و قدردانی کردن از خود در مورد موقعیت و شرایط مثبت زندگی خود باعث کاهش استرس و اضطراب شما می‌شود.

خلاصه

نگه‌داری یک دفترچه یادداشت و نوشتن احساسات مثبت و افکاری که در ذهن خود دارد، باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

۶- جویدن آدامس

یک راه آسان و سریع برای کنترل استرس و اضطراب، جویدن آدامس است.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد افرادی که زیاد از آدامس استفاده می‌کنند، حس مثبت بیشتر و استرس کمتری دارند.

دلیلی که می‌توان برای آن آورد، یکی این است که آدامس جویدن امواج مغزی را شبیه افراد آرام می‌کند و دیگری اینکه آدامس باعث جریان خون به مغز می‌شود.

علاوه بر این، یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که با قدرت جویدن آدامس، باعث کاهش شدید استرس می‌شود.

خلاصه

با توجه به مطالعات متعدد، آدامس جویدن ممکن است باعث آرامش شما شود. همچنین ممکن است سلامتی را افزایش داده و استرس را کاهش دهد.

۷- وقت‌گذرانی با دوستان و خانواده

پشتیبانی و حمایت دوستان و خانواده از شما باعث می‌شود که استرس شما کاهش یابد و نسبت به زندگی و کارهای خود حس آرامش داشته باشید.

عضوی از گروه دوستانه بودن باعث می‌شود که به خودتان ارزش قائل شوید و می‌توانید در روزهای سخت و زمانی که دچار مشکل شدید از آن‌ها کمک بخواهید.

مطالعه‌ی انجام شده در مورد زنان نشان می‌دهد که گذراندن وقت با دوستان و فرزندان باعث آزاد شدن اکسی توسین در آن‌ها می‌شود و این مورد هم » تمایل و دوست داشتن » نامیده می‌شود که با هر گونه بحث و دعوا مخالفت می‌کند.

به یاد داشته باشید که داشتم رابطه‌ی صمیمی هم برای مردان و هم برای زنان مفید است.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد مردان و زنانی که ارتباط اجتماعی کمتری با دیگران دارند بیشتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند.

خلاصه

اجتماعی بودن و داشتن مهارت قوی در برقراری ارتباط با بقیه باعث می‌شود که لحظات کم استرسی داشته باشید و اضطراب و افسردگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

۸- خندیدن

هنگامی که می‌خندید، غیرممکن است که احساس افسردگی کنید. همچنین خندیدن به سلامتی شما نیز کمک می‌کند و در اینجا چند روش برای کاهش استرس وجود دارد:

  • رفع استرس با آرامش حاصل از خنده
  • رفع تنش حاصل از استرس با آرام کردن ماهیچه‌های خود

همچنین خندیدن به صورت بلند مدت می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن و اخلاق شما نیز کمک کند.

مطالعه‌ی انجام شده در مورد افراد مبتلا به سرطان نشان می‌دهد که آن دسته افرادی که بیشتر با جمعی که می‌خندند سازگار هستند و به نوعی در میان آن جمع خوشحال هستند نسبت به دیگر افراد پریشان از استرس کمی برخوردار هستند و احساس راحتی می‌کنند.

سعی کنی برنامه‌های تلویزیونی خنده‌دار تماشا کنید یا با دوستان خود بازی‌های خنده‌دار انجام دهید تا احساس شادی و سرزندگی داشته باشید.

خلاصه

داشتن دلیل برای خنده در زندگی مانند وقت‌گذرانی با جمع شوخ، تماشای برنامه‌های کمدی باعث کاهش استرس می‌شود.

۹- قدرت نه گفتن

برخی از عوامل استرس‌زا خارج از کنترل شما هستند.

کنترل بخش‌هایی از زندگی خود را در دست بگیرید تا بتوانید استرس خود را کمتر کنید. حتی می‌توانید شرایطی از زندگی خود را که موجب استرستان می‌شود را تغییر دهید.

یکی از راه‌های موجود برای این کار » داشتن قدرت نه گفتن« است.

به خصوص بهتر است کارهایی که می‌توانید از عهده‌ی آن‌ها بربیایید را انجام دهید. انجام دادن کارهای جدید و خارج از تصور شما نیز می‌تواند در اوایل برای شما سخت باشد ولی به مرور زمان هنگام مواجه شدن با سختی کار، تلاش ما نیز بیشتر می‌شود و انگیزه‌ی بیشتری به دست می‌آورد که در نهایت حرص شما برای رسیدن به هدف، باعث کاهش استرس می‌شود.

شما قدرت انتخاب دارید و می‌توانید به راحتی به چیزی که نمی‌خواهید نه بگویید و این حق شما است و هیچ کسی نمی‌تواند شما را مجبور به کاری بکند. نه گفتن در برخی موارد باعث احساس آرامش و کاهش استرس می‌شود.

خلاصه

کارهایی که می‌توانید انجام دهید و پتانسیل انجام آن را دارید انتخاب کنید. نه گفتن یکی از راه‌های کنترل استرس است.

۱۰- پرهیز از به تعویق انداختن کارها

راه دیگری که برای کنترل استرس وجود دارد، این است که به اولویت‌هایی که در زندگی برای خودتان تعیین کرده‌اید بپردازید و از به تعویق انداختن آن‌ها جلوگیری کنید.

سهل‌انگاری شما در کارها می‌تواند روی شما تأثیر بگذارد و شما را مجبور به عقب‌نشینی در اهدافتان کند که این نیز دلیلی برای استرس است و سلامتی و کیفیت خواب شما را به خطر می‌اندازد.

تعلل در انجام کارها موجب سستی شما می‌شود و باعث می‌شود که تنها مطابق با فهرستی که خود را به آن عادت داده‌اید عمل کنید. بهتر است واقع‌بینانه عمل کنید و اهدافی که دائم در تلاش برای آن‌ها هستید را در لیست خود قرار دهید.

کارهایی که برای امروز تعیین کرده‌اید را به طور مداوم و بدون وقفه انجام دهید و سعی که به جای انجام چند کار با یکدیگر تمرکز خود را بر روی یک کار بگذارید تا بتوانید آن را به نحو احسن انجام دهید. انجام چند کار با یکدیگر و نیمه‌کاره ماندن آن‌ها نیز دلیلی برای استرس است.

خلاصه

کارهای خود را به طور درست اولویت‌بندی کنید و زمان‌بندی لازم را برای آن انجام دهید. الگو قرار دادن این لیست و اقدام به عملی کردن هر یک از آن‌ها باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

۱۱- شرکت در کلاس یوگا

یوگا در بین گروه‌های سنی مختلف به یک روش مشهور برای کاهش استرس و اضطراب تبدیل شده است.

یوگا سبک‌های مختلفی دارد ولی هدف اصلی از انجام یوگا ارتباط برقرار کردن جسم و ذهن است که در نهایت موجب آرامش می‌شود.

این برقراری ارتباط با استفاده تنفس‌های عمیق انجام می‌شود که در طول این تنفس‌ها، بدن نیز به طور سازگار با آن عمل می‌کند.

برخی از مطالعاتی که در مورد تأثیر یوگا بر سلامت روان است، نشان می‌دهند که یوگا می‌تواند اخلاق را بهبود دهد و حتی ممکن است به عنوان داروی ضدافسردگی در درمان افسردگی و اضطراب نیز مؤثر باشد.

تأثیر یوگا در کاهش استرس و اضطراب

اکنون نیز مطالعات بسیاری در مورد چگونگی تأثیر یوگا در کاهش استرس و اضطراب در حال انجام است.

به طور کلی به نظر می‌رسد علت تأثیر مثبت یوگا بر روی کاهش استرس مربوط به سیستم عصبی است.

یوگا ممکن است به کاهش سطح کورتیزول، فشار خون و ضربان قلب کمک کند و گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) که موجب کاهش انتقال دهنده عصبی در اختلالات خلقی می‌شود را افزایش دهد.

خلاصه

به طور گسترده، یوگا برای کاهش استرس مورد استفاده قرار می‌گیرد که ممکن است به کاهش سطح هورمون استرس و فشار خون کمک کند.

تمرینان ذهن آگاهی

۱۲- تمرین ذهن آگاهی

ذهن آگاهی تمرینی است که شما را به زمان حال متصل می‌کند.

این تمرین می‌تواند استرس ناشی از تفکرات منفی را کاهش دهد.

روش‌های متعددی برای ذهن آگاهی وجود دارد که رفتار درمانی شناختی، یوگا، مدیتیشن و … از این دسته می‌باشند.

یک مطالعه‌ی اخیر انجام شده توسط دانشجویان نشان می‌دهد که ذهن آگاهی عزت‌نفس را افزایش می‌دهد که در نهایت نیز موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود.

خلاصه

تمرینان ذهن آگاهی به کاهش عوامل استرس و اضطراب کمک می‌کند.

در آغوش گرفتن جهت کاهش استرس

۱۳- در آغوش گرفتن

بغل کردن، بوسیدن و رابطه‌ی جنسی به کاهش استرس کمک می‌کند.

تماس فیزیکی مثبت باعث آزادسازی اکسیتوسین و کورتیزول می‌شود که این کار نیز فشار خون و ضربان قلب که نشانه‌های وجود استرس می‌باشند را کاهش می‌دهد.

جالب است که فقط انسان‌ها از این روش‌ها برای کاهش استرس خود کمک نمی‌گیرند بلکه شامپانزه‌های نیز هنگام داشتن استرس، دوستان خود را بغل می‌کنند.

خلاصه

تماس فیزیکی مثبت مانند بغل کردن، بوسیدن و رابطه‌ی جنسی با آزادسازی اکسی توسین و تنظیم فشارخون و ضربان قلب به کاهش استرس کمک می‌کند.

گوش دادن به موسیقی آرام

۱۴- گوش دادن به موسیقی آرام

گوش دادن به موسیقی یک نوع حس آرامش خاصی به بدن می‌دهد.

موسیقی که با استفاده از ابزارهای آرام مانند سنتور و پیانو ایجاد می‌شود باعث کاهش فشارخون، تپش قلب و هورمون استرس می‌شود.

برخی از موسیقی‌ها مانند هندی، کلاسیک، آمریکایی می‌توانند آرامش‌بخش باشند. البته مهم این است که شما به چه سبکی علاقه دارید و چه نوع موسیقی‌هایی به شما آرامش می‌دهند چون تأثیر آن‌ها روی شما بیشتر خواهد بود.

موسیقی‌هایی که شامل صدای طبیعت مانند باران، پرندگان و. می‌باشند بیشتر باعث آرامش می‌باشند به همین خاطر در اکثر آهنگ‌ها از صداهای طبیعی استفاده می‌کنند.

خلاصه

گوش دادن به موسیقی باعث آرامش می‌شود که به کاهش استرس نیز کمک می‌کند.

گوش دادن به موسیقی

۱۵- تنفس عمیق

استرس ذهنی سیستم عصبی سمپاتیک شما را فعال می‌کند که در نهایت ممکن است اعمال غیرارادی انجام دهید و در نهایت مشکلات جسمی برای شما مانند سکته‌ی مغزی اتفاق بیافتد.

در طی فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک، هورمون‌های استرس آزاد می‌شوند و علائم فیزیکی مانند ضربان قلب سریع، نفس‌نفس زدن یا تنگ شدن عروق خونی شود.

تمرینات تنفس عمیق می‌تواند شما را تحت کنترل قرار دهد تا هنگام فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک، آرامش خود را حفظ کنید.

تمرینات تنفس عمیق برای کاهش استرس

تمرینات تنفس عمیق انواع مختلفی دارند که تنفس شکمی، تنفس دیافراگمی و تنفس آرام از این دسته می‌باشند.

هدف از تنفس عمیق بالا بردن تمرکز شما برای روی نفس‌هایتان است تا درنهایت تنفس شما را عمیق‌تر و کندتر می‌کند. هنگامی که از طریق بینی نفس عمیق می‌کشید، ریه‌های شما به طور کامل منبسط شود.

تنفس عمیق باعث می‌شود که استرس شما کاهش پیدا کند و احساس آرامش بیشتری بکنید.

خلاصه

تنفس عمیق آرمش را برای شما به ارمغان می‌آورد و روش‌های مختلفی برای تنفس عمیق وجود دارد.

وقت‌گذرانی با حیوانات خانگی

۱۶- وقت‌گذرانی با حیوانات خانگی

داشتن یک حیوان خانگی ممکن است به کاهش استرس کمک کند و خلق و خوی شما را نیز بهتر کند.

برقراری ارتباط با حیوان خانگی باعث آزاد شدن اکسیتوسین می‌شود که در نهایت موجب ایجاد یک حس مثبت در شخص می‌شود.

داشتن یک حیوان خانگی، استرس شما را کمتر می‌کند و باعث می‌شود که فعال‌تر باشید و با سرعت هر چه تمام‌تر برای رسیدن به اهداف و انجام کارهای خود تلاش کنید.

خلاصه

صرف زمان با حیوان خانگی یک راه آرامش‌بخش و لذت‌بخش برای کاهش استرس است.

کاهش و کنترل استرس

حرف آخر…

اگرچه ممکن است به دلایل زیادی در خانه یا محل کار دچار استرس و اضطراب شوید ولی راه‌های متعددی برای کاهش و کنترل استرس وجود دارد.

نکات مطرح شده باعث پرت شدن حواس شما است تا بتوانید بدون توجه به استرس کار خود را ادامه بدهید.

ورزش، موسیقی، ذهن آگاهی و صمیمی بودن با دوست و آشنایان باعث کاهش استرس می‌شوند تا بتوانید تعادل زندگی خود را حفظ کنید و آن را بهبود ببخشید.

 

منبع: چطورپدیا

  • ۹۸/۰۳/۰۱
  • viator baran4

رشد و توسعه فردی

مهار استرس

نظرات (۱)

عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی