آموزش جذب مشتری با بازاریابی ایمیلی
آموزش جذب مشتری با بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی میتواند برای کسبوکارهای کوچک بسیار تأثیرگذار باشد
بازاریابی ایمیلی چیست؟ در حالت کلی، منظور از بازاریابی ایمیلی، استفاده از ایمیل برای عرضه و تبلیغ محصولات یا خدمات است. یک تعریف بهتری که میتوان برای آن ارائه داد این است که از سرویس ایمیل، برای گسترش دامنهی مشتریان بالقوه استفاده میشود. ایمیلهایی که از طریق این نوع بازاریابی به مشتریان ارسال میشود، دارای محتوای تبلیغاتی، پیشنهادی و … هستند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال میشوند. بازاریابی ایمیلی بخشی از بازاریابی اینترنتی محسوب میشود که شبکههای اجتماعی، وبسایتها و وبلاگها بخشهای دیگر آن را تشکیل میدهند. این نوع بازاریابی همانند بازاریابی مستقیم است، تنها با این تفاوت که در بازاریابی مستقیم ایمیلها و پستها از طریق پست فرستاده میشوند ولی در این روش ایمیلهای تبلیغاتی به صورت الکترونیکی به مشتریان ارسال میشود.
بسیاری از ایمیلهای اسپمی که دریافت میکنید، نمونهای از بدترین حالت بازاریابی ایمیلی است.
ممکن است بیشتر اشخاصی که ایمیلهایی حاوی پیامهایی مانند «این محصول را با قیمت استثنایی از ما بخرید!» را میفرستند، ناشناس باشند و دلیل آن سهلانگاری صاحبان کسبوکار است چون آنها بدون توجه به هیچچیزی به صورت تصادفی فهرستی از ایمیلهای افرادی که نمیشناسند را خریداری میکنند و تبلیغات خود را به آن ایمیلها میفرستند و در نتیجه نیز موجب آزار و اذیت و خدشهدار شدن اعتبار بازاریابی ایمیلی میشود.
در بهترین حالت بازاریابی ایمیلی، صاحبان کسبوکار مشتریان خود را نسبت به همه چیز آگاه میکند و پیامهای مناسبی را برای آنها به صورت ایمیل میفرستد و به مراتب با ارائهی پیامها و تبلیغات معتبر، مشتریان خود را حفظ میکنند که مشتریان نیز به آنها وفادار میمانند.
بازاریابی ایمیلی میتواند حالت شخصیسازی داشته باشد
در این نوع بازاریابی میتوان گروههای خاصی از مشتریان یا حتی برخی افراد را مورد هدف قرار داد. ارائهی برخی پیشنهادات ویژه مربوط به کالاها و خدمات برای مشتری در روز تولدش نمونهای از شخصیسازی بازاریابی ایمیلی باشد. یک رستوران میتواند در روز تولد مشتری، ایمیلی به منظور اعمال ۵۰% تخفیف در هزینههای استفاده از امکانات رستوران، به او ارسال کند. بازاریابی ایمیلی به صاحبان کسبوکار کمک میکند، رابطهی خود را با مشتریان حفظ کنند و امید است در طول این مدت، درآمد و وفاداری مشتریان نسبت به کسبوکار افزایش پیدا کند.
بهترین شیوهی بازاریابی ایمیلی این است که به جای خرید ایمیلها متعدد، خودتان فهرستی از ایمیلها را ایجاد کنید و هر لحظه به جای لغو برخی گزینهها، ایمیلهای جدیدی به آن لیست اضافه کنید (توجه کنید که باید از مجوز لازم برای بازاریابی ایمیلی استفاده کنید). ایمیل نیز باید برای استفاده در موبایل بهینه شود زیرا طبق آمار بیش از نیمی از ایمیلها در موبایل باز میشوند و بقیهی ایمیلها با مشکل روبرو میشوند.
مزایای بازاریابی ایمیلی
دو مزیت بزرگ بازاریابی ایمیلی کم هزینه بودن و آسان بودن آن است. استفاده از ایمیل برای تبلیغ کسبوکار و محصولات یا خدمات آن در مقایسه با روشهای بازاریابی دیگر، ارزانتر است. همچنین راهاندازهی و پیگیری یک کمپین بازاریابی ایمیل بسیار راحت است که این مزیت باعث میشود، بازاریابی ایمیلی برای کسبوکارهای کوچک قابل دسترسی باشد.
شما میتوانید به فهرستی که با استفاده از ثبتنامها انجام شده در سایت خود تهیه کردهاید، خبرنامههایی بفرستید. برای نمونه خبرهایی را تحت عنوان بهروزرسانیهای شرکت، رویدادهای آینده و یا پیشنهادات و تخفیفات ویژه به مشتریان بالقوهی خود ارائه دهید. البته هدف اصلی از ارسال خبر، این است که کسبوکار شما هنوز وجود دارد و با قدرت هر چه بیشتر به راه خود ادامه میدهد که این نیز باعث میشود مشتریان به بازدید دوباره از سایت شما، تشویق شوند.
بازاریابی ایمیلی هنوز هم گزینهی مناسبی است
مطالعات انجام شده نشان میدهد که در این عصری که هر کسب برای تبلیغات خود از رسانههای اجتماعی متنوع استفاده میکند، بازاریابی ایمیلی هنوز هم روش قاعدهمندتری است.
- ۹۴ درصد از کاربران اینترنت از ایمیل استفاده میکنند، در حالی که فقط ۶۱ درصد آنها از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
- بازاریابی ایمیلی، روش ترجیحی ۷۵% کاربران آنلاین بزرگسال است.
- ویژگی «opt_in» ایمیل باعث میشود که با وجود رضایت مشتری، بازاریابی انجام شود.
نکته: “opt_in” یعنی از ایمیل افرادی استفاده شود که در سایت ثبتنام کردهاند و خودشان اجازهی اینکه ایمیلشان در لیست شما قرار گیرد را دادهاند.
- بازاریابی ایمیلی این امکان را فراهم میکند که ویژگیهای آماری مشتریان مانند سن و درآمد و … را مدنظر قرار دهید و بر اساس آنها، ایمیلهای تبلیغاتی مناسب برای آن بفرستید و آنها را مورد هدف قرار دهید.
- پیامهای ایمیل، امکانات گستردهتری نسبت به رسانههای اجتماعی برای قالببندی پیامها دارند.
- ایمیل امکانات گزارش دهی و تجزیه و تحلیل بیشتری مانند نرخ کلیک، نرخ باز کردن ایمیل، میزان بازدهی و … را ارائه میدهد.
مزیت بزرگی که ایمیل نسبت به شبکههای اجتماعی دارد، این است که درصد بیشتری از کاربران از ایمیل استفاده میکنند، به همین خاطر احتمال مشاهده و چک کردن ایمیلها آنها نسبت به شبکههای اجتماعی است چون ایمیل افراد شخصی است و هر پیامی که به آن ارسال میشود متعلق به خود شخص است ولی شبکههای اجتماعی بیشتر به صفحات و پروفایلهای اشخاصی مربوط است که کاربر دنبال (follow) میکند به این منظور که هر کسی پستی را در این شبکهها به اشتراک میگذارند، شما را مخاطب قرار نداده است ولی مخاطب تمامی پیامهای ایمیلتان خودتان هستید. هر محتوایی که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود ممکن است پس از مدتی حذف شود یا اصلاً برای شما ظاهر نشود ولی هر ایمیل دریافتی تا زمانی که شما آن را نخواندهاید در بین پیامهای دریافتی شما باقی میماند، مگر اینکه خودتان آن را حذف کنید.
البته صورت ایده آل، همراهی شبکهی اجتماعی و ایمیل است. افزودن دکمههای «پسندیدن» (like) یا اشتراکگذاری (share) به ایمیلهای تبلیغاتی، یک روش دیگر برای معرفی برند شما با مشتریان و برقراری ارتباط با آنها است. بخشی از بررسیهای مثبت طرفداران شما در شبکههای اجتماعی میتواند به صورت پیام ایمیل نیز انجام گیرد و برعکس، میتوان از پستهای رسانههای اجتماعی برای تشویق هواداران برای اشتراک در خبرنامههای الکترونیکی استفاده کرد.
اگر بازاریابی اینترنتی را به درستی انجام دهید، تأثیر زیادی روی درآمد شما میگذارد و آن را افزایش میدهد. این روش بازاریابی یک راه عالی برای جذب کاربران برای بازدید از سایت یا وبلاگ شما میشود که درنهایت نیز باعث افزایش ترافیک بازدید از سایت و درآمد شما میشود.
نکاتی در مورد بازاریابی ایمیلی
- لیست مربوط به ایمیلها را خودتان تهیه کنید و اگر هزینهای صرف خرید لیست ایمیلهای آماده و ناشناس کنید، باعث اتلاف هزینه و وقت شما میشود. اگر میخواهید ارسال پیامهای ناخواستهی شما جواب بدهد و آن کاربران را تبدیل به مشتری شما کند، باید شرایط لازم را رعایت کنید تا احتمال اینکه پیام شما به شکل اسپم یا هرزنامه باشد را از بین ببرید.
- مطابق با قوانین CAM-Spam عمل کنید. برای رعایت این قوانین باید ایمیل شما حاوی یک خط برای توضیح موضوع باشد و در انتهای ایمیل نیز روشی برای لغو اشتراک و نام و آدرس خود قرار دهید.
- همیشه ایمیلهای برای تبلیغات فروش محصولات خود نفرستید. شما میتوانید از ایمیل، برای برقراری ارتباط بیشتر با مشتری، اشتراکگذاری تجربهها و تخصصهای خود، راهنماییها و اطلاعات ارزشمند استفاده کنید. اشتراکگذاری این اطلاعات باعث میشود که مشتریان بیشتر با کسبوکار شما آشنا شوند.
- روی لیست ایمیل خود حساس باشید. فراموش نکنید که افرادی که ایمیل شخصی خود را در اختیار شما قرار دادهاند، به شما اعتماد کردهاند پس آنها سزاوار احترام میباشند همانطور که شما شایستهی این هستید که شانس تبدیل این کاربران عادی به مشتریان بالقوه را داشته باشید. اگر کاربران تبدیل به طرفدار شما شوند، ممکن است در مورد برند شما نیز نوعی تبلیغ انجام دهند و اطلاعرسانی نموده و از هر روشی که میتوانند کسبوکار شما را تبلیغ کنند، استفاده میکنند.
- اگر خبرنامهای را مدیریت میکنید، بهتر است برای استفاده از آن برنامهریزی کنید. اگر به طور منظم هر روز یا هر چند روز به مشتریان خود ایمیل خبری ارسال کنید، آنها نیز بهتر متوجه اتفاقات و خبرهای شما میشوند و به جای تکراری شدن آنها را مشتاقتر میکند.
منبع:چطورپدیا