مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

روش ارائه یک سخنرانی موثر

سخنرانی

۱- بر روی پیام اصلی تمرکز کنید

در صورتی که قصد دارید یک سخنرانی ارائه دهید، گام نخست تمرکز بر روی موضوع آن است. حتی اگر طرح کلی متن مانند الهام یا قدرت به شما داده شده باشد، این تنها یک موضوع کلی است که باید دیدگاه‌های خود را تحت آن بیان نمایید. فهرستی از چهار پیام کوتاه در ارتباط با سخنرانی آماده کنید. این لیست را می‌توان به‌صورت امری نوشت. برای موضوعی چون قدرت این چهار پیام می‌تواند شامل موارد زیر باشد: هرگز تسلیم نشو، بر شکست غلبه کن، بدنت را قوی کن و نقاط قوت خود را بشناس. اگر برای یافتن این پیام‌ها گیر کرده‌اید، اشاره به سیاست‌های فعلی یا زمینه‌های اجتماعی شما می‌تواند بینش جدیدی به موضوع سخنرانی بدهد.

موضوع سخنرانی

۲- سه ایده پشتیبانی در نظر بگیرید

با تمرکز بر روی پیام اصلی خود با شواهد و مدارک حمایتی، آن را تقویت کنید. پیغام قوی‌تر برای شنوندگان به‌مراتب بیشتر طنین‌انگیز است. برای ارائه ایده‌های پشتیبانی، از خود بپرسید «چرا» این موضوع را انتخاب کردید؟ به عنوان مثال، برای قسمت هرگز تسلیم نشو، می‌توانید بپرسید: چرا هرگز نباید تسلیم شد؟ فهرستی از چندین ایده پشتیبانی تهیه کرده و آن را به طور کامل مطالعه کنید و در انتها، ایده‌های ضعیف‌تر که پیام اصلی را حمایت نمی‌کنند کنار بگذارید.

ارائه یک سخنرانی مؤثر

۳- به مخاطبان خود توجه کنید

پس از تمرکز بر پیام اصلی و ایده‌های پشتیبانی سخنرانی، در گام بعدی باید مخاطبان خود را در نظر بگیرید. شناخت مخاطبان و آنچه از این سخنرانی انتظار دارند، می‌تواند در انتخاب مناسب‌ترین نحوه سخنرانی جهت تأثیرگذاری بیشتر اثربخش باشد.

آموزش ارائه یک سخنرانی مؤثر

۴- یک سخنران باهوش باشید

برخی از سخنرانان تصمیم به تعمیم موضوعات پیچیده در سخنرانی می‌گیرند؛ چراکه فکر می‌کنند درک آن برای مخاطب ساده‌تر است. شنوندگان به نمونه‌های واقعی و داستان‌های شخصی تمایل بیشتری داشته و بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ بنابراین جزئیات را در سخنرانی خود در نظر بگیرید. یک حکایت شخصی در مورد اینکه چرا نباید تسلیم شد، بسیار مؤثرتر از فقط بیان مسئله است. در حوزه‌هایی که علاقه و دانش شما همپوشانی دارند، عموماً دستتان بازتر خواهد بود. از بیان نکات طنز و جوک‌هایی متناسب با موضوع سخنرانی نهراسید. یک شوخی کوچک با خود، جمعیت را با شما همراه کرده و می‌توانید از آن به عنوان یک ضربه استفاده کنید.

۵- اختصار در سخنرانی بسیار عاقلانه است

برخی از مؤثرترین سخنرانی‌هایی که تا به حال انجام شده، مختصر بوده‌اند. سخنرانی «من رویایی دارم» نیز ۱۷ دقیقه طول کشید. یک فرمول خوب این است که خود را برای زمانی کمتر از زمان خواسته شده آماده کنید، چراکه غالباً افراد تمایل دارند در میزان توجه مخاطبان اغراق کنند.

اماده شدن برای ارائه یک سخنرانی مؤثر

۶- بازخورد مهم است

پس از ایراد سخنرانی، بازخوردی که از شنوندگان دریافت می‌شود، بسیار مهم است. سخنرانی خود را برای شخصی قابل اعتماد خوانده و از او تقاضای بازخوردی صادقانه داشته باشید. به‌خصوص از او بخواهید موارد گیج کننده یا ناواضح را بیان کند. هرچه پیام مطلب جذاب باشد، سخنرانی مؤثرتر خواهد بود.

ارائه یک سخنرانی مؤثر حرفه ای

۷- تماس چشمی مهم است

در طول سخنرانی، به مخاطبان خود نگاه کنید. به جای یادداشت کردن کل متن بر روی کاغذ، آن را به‌صورت موردی بنویسید؛ در این صورت حین سخنرانی نیازی به زل زدن به یک قطعه کاغذ و خواندن متن نخواهید داشت. برقراری ارتباط بصری با مخاطب اعتماد به نفس فرد را افزایش می‌دهد.

سخنرانی مؤثر رازها و فنون موثر

۸- از حرکات مناسب استفاده کنید

یک ژست خوب در کنار شوخ طبعی می‌تواند به درک بهتر گفتار شما کمک کند. برای اثربخشی بهتر، سخنرانی خود را با حرکات مناسب همراه کنید. اگر استرس دارید، سعی کنید دستان خود را در برابر تریبون قرار دهید. این کار به استواری بیشتر کمک می‌کند.

اموزش سخنرانی مؤثر در کنفرانس و سیمنار

۹- هر زمان که لازم بود قدم بزنید

در صورت غیررسمی بودن سخنرانی، قدم زدن از یک طرف صحنه به طرف دیگر کمک می‌کند تا با مردمی که در قسمت‌های مختلف نشسته‌اند، ارتباط برقرار کنید. این کار باعث جذب مخاطب شده و اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

۱۰- از پشتیبان استفاده نمایید

می‌توان از پشتیبانی متناسب با سخنرانی جهت تمرکز حواس مخاطب بهره ببرید. این پشتیبان می‌توانند هر چیز مفیدی باشد، مثلاً نموداری که بین شرکت کنندگان توزیع می‌شود و یا حتی یک آیتم شخصی برای رساندن محتوای سخنرانی. پشتیبان‌ها می‌توانند گفتار شما را شخصی‌سازی کرده و علاقه‌مندی‌های شما را به سخنرانی اضافه کنند. برای سخنرانی استفاده از حداکثر یک یا دو پشتیبان کافی است.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی