مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

چگونه یک سخنرانی متقاعد کننده انجام دهیم؟

بخش اول: درباره موضوع تحقیق کنید

انتخاب موضوع قانع کننده سخنرانی

۱- یک موضوع قانع کننده انتخاب کنید. اگر در مورد انتخاب موضوع دست‌تان باز است، یک موضوع قانع کننده و جالب برای سخنرانی انتخاب کنید. موضوع انتخاب شده باید دارای اهمیت باشد اما نه آن‌قدر مهم که نتوانید حین صحبت آرامش خود را حفظ کنید. اگر با انتخاب یک موضوع جهت سخنرانی مشکل دارید، موضوعی بحث انگیز انتخاب کنید. موضوع بحث برانگیز، مانند سقط جنین یا شکاف جنسیتی، مباحثه و گفتگوی طولانی ایجاد خواهد کرد.

  • به عنوان مثال، اگر مدرسه اخیراً لباس فرم خود را تغییر داده است، می‌توانید سخنرانی قانع‌ کننده‌ای را در جهت تائید این سیاست جدید بنویسید.

موضوع تحقیق سخنرانی

۲- در مورد جوانب مثبت و منفی موضوع تحقیق کنید. پیش از شروع به نوشتن، باید موضوع را کاملاً درک کنید. درباره اینکه چرا مردم ممکن است با استدلال شما موافق و یا مخالف باشند تحقیق کنید. نتایج تحقیقات خود را در یک دفترچه یادداشت نگهداری نمایید. در این صورت حین نوشتن سخنرانی به‌راحتی می‌توانید به این نتایج اشاره کنید.

  • به عنوان مثال، انتخاب فرم جدید مدرسه می‌تواند حواس‌پرتی‌هایی را که دانش آموزان در مدرسه با آن روبرو هستند، کاهش دهد. با این حال، این تصمیم برای والدینی که توان خرید لباس فرم برای فرزندان خود ندارند، بار مالی ایجاد می‌کند.

شناسایی مخاطب سخنرانی

۳- مخاطب خود را بشناسید. در مورد دیدگاه و نقطه نظر مخاطبان خود فکر کنید. آیا اکثریت مخاطبان با نظرات شما موافق خواهند بود یا مخالف؟ موانعی که موجب عدم پذیرش استدلال شما توسط مخاطب می‌شود را شناسایی کرده و درباره نحوه برخورد با آن‌ها تحقیق کنید. بهتر است بجای نادیده انگاشتن جنبه‌های منفی موضوع، آن‌ها را ذکر کرده و توضیح دهید.

  • به عنوان مثال، اگر والدین نگران مسائل مالی تهیه فرم جدید مدرسه هستند، می‌توانید اشاره کنید که این لباس‌ها در بلندمدت مقرون به صرفه تر هستند.

پیش از هر چیز دیگر، باید درک کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چرا سخنرانی شما برای آن‌ها مهم است.

مشارکت با مخاطب در سخنرانی

۴- مخاطب را با مثال‌ زدن نمونه‌های متداول درگیر بحث کنید. بیشتر افراد دوست دارند توسط افراد دیگری که در موقعیت‌های مشابه آن‌ها هستند، همدردی ببینند. سختی‌های زندگی واقعی افراد جامعه نسبت به مشکلات شخصی غیرواقعی اهمیت بیشتری دارد. توجه به این موضوع، چنانچه در حال بحث درباره یک نقطه نظر غیرمتداول هستید از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • اگر سعی داشتید یک اتاق پر از پدر و مادر عصبانی را متقاعد کنید که فرم مدرسه برای فرزندان آن‌ها بسیار جذاب است، می‌توانید این‌طور عنوان کنید که لباس برای یک عضو خاص جامعه مفید واقع شده است.

طرح سخنرانی

۵- یک طرح کلی بنویسید. این گام بسیار مهمی است که بسیاری از نویسندگان تازه‌کار آن را نادیده می‌گیرند. اگر برنامه‌ای داشته باشید، خیلی ساده‌تر می‌توانید نوشته خود را هماهنگ کنید. طرح اصلی لازم نیست دقیق باشد؛ می‌تواند یک لیست ساده باشد. به‌عنوان مثال، می‌توانید فهرستی از استدلال‌های مختلف برای موضوع خود داشته باشید و پس از آن یک لیست از استدلال‌های مخالف موضوع.

  • هرچه زمان بیشتری را صرف تحقیق و تعمق کنید، زمان کمتری برای نوشتن سخنرانی لازم خواهید داشت. اگر خود را از قبل آماده کرده باشید، نوشتن متن به‌مراتب ساده‌تر می‌شود.

بخش دوم: نوشتن سخنرانی

نوشتن سخنرانی

۱- هدف خود را مشخص کنید. این هدف، تز نیز نامیده می‌شود. پیش از شروع به نوشتن، هدف خود را مشخص کنید. آن را با حروف بزرگ بر روی یک کاغذ باطله بنویسید تا جلوی چشمتان باشد. حین نوشتن، برای رسیدن به این هدف تلاش کنید. این کار به کاهش کلمات کمک کرده و از انحراف موضوع جلوگیری می‌کند.

  • به عنوان مثال، ممکن است هدف متقاعد کردن والدین دانش آموزان ابتدایی در مورد فواید فرم مدرسه برای فرزندان آن‌ها باشد. هر چیزی که می‌نویسید باید به این هدف مربوط باشد.

تمرین مهارت سخنرانی

۲- آن‌طور که صحبت می‌کنید، بنویسید. تلاش کنید متن نوشته آن‌قدر رسمی نباشد که عجیب به نظر برسید. در مقابل، آن‌قدر غیر رسمی ننویسید که اثرگذاری سخنرانی کم شود. طوری بنویسید که گویا مکالمه جدی با شخصی قابل احترام مثل معلم یا والدین خود دارید. بیش از حد بر روی تنوع و پیچیدگی کلمات تکیه نکنید؛ در عین حال تا حد امکان از دستور زبان و اصطلاحات عامیانه نیز دوری نمایید.

  • حین نوشتن، متن خود را با صدای بلند بخوانید. این تکنیک کمک می‌کند دریابید متن برای یک سخنرانی چگونه به نظر می‌رسد. هرگونه عبارت ناخوشایند را حذف کنید.

اموزش سخنرانی حرفه ای

۳- نقطه نظر خود را با مخاطب در میان بگذارید. این امر به‌ویژه زمانی که اکثر مخاطبان با نقطه‌ نظر شما مخالف هستند، بسیار مهم است. اگر اکثر مخاطبان شما با دیدگاه شما مخالف باشند؛ برای تحت تأثیر قرار دادن آن‌ها ابتدا با بیان زمینه‌های مشترک شروع کنید. سپس به‌آرامی به بیان نظرات شخصی خود پرداخته و تلاش کنید این نظرات تبدیل به یک زمینه مشترک بین شما شود. این کار مخاطبان را در مورد درستی استدلال شما متقاعد می‌کند.

  • در مورد لباس مدرسه بحث، می‌توانید بگویید خرید لباس جدید گران است. من قطعاً نمی‌توانم تمام لباس‌هایی که دوست دارم را خریداری کنم. با این حال، چنانچه تنوع لباس‌هایی که می‌خرید کمتر باشد، در درازمدت پول بیشتری ذخیره خواهید کرد.

همدلی در سخنرانی

۴- از شواهد و همدلی استفاده کنید. شواهد یک انگیزه قوی است. اگر بتوانید نقطه نظر خود را از طریق شواهد آماری دقیق بررسی شده ثابت کنید، به احتمال زیاد مخاطبان نظر خود را با شما هماهنگ خواهند کرد. با این حال، همدلی از متقاعد کردن دیگران قوی‌تر است. اگر یک شخص در مورد زندگی واقعی با شما احساس همدلی کند، معمولاً می‌توانید دیدگاه آن‌ها را به نفع خود تغییر دهید.

  • به عنوان مثال، برای اثبات اینکه فرم مدرسه برای دانش آموزان مفید است، می‌توانید از تجارب شخصی دانش آموزانی که از سیاست لباس جدید بهره‌مند شده‌اند، بنویسید.

تمرین سخنرانی

۵- به مخاطبان کمک کنید دیدگاه شما را تجسم کنند. سخنرانی خود را طوری بنویسید که استدلالتان را در برگیرد. این داستان شامل عباراتی است که باعث نقش بستن تصویری قانع کننده از موضوع در ذهن می‌شود. به عنوان مثال، به جای آنکه بگویید لباس مدرسه باعث کاهش حواس‌پرتی دانش آموزان می‌شود، بگویید تحقیقات نشان داده که دانش آموزان دوره ابتدایی که با همکلاسی‌های خود بر سر مد و انتخاب لباس رقابت ندارند، از تمرکز بیشتری در درس برخوردارند.

  • به مخاطب بگویید چرا باید مراقب باشد. در حالی که به او کمک می‌کنید تا دیدگاه شما را تجسم کند، حتماً باید دلایل درستی استدلال خود را یادآوری کنید.

۶- نتیجه‌گیری و مقدمه را در آخر بنویسید. مقدمه باید موقعیت شما را به‌روشنی بیان کرده و منطق شما را توضیح دهد؛ بنابراین، بهتر است که این بخش در آخر متن بیاید تا بتوانید کل استدلال خود را به‌درستی بیان کنید. نتیجه‌گیری باید شباهت زیادی به مقدمه داشته باشد. هیچ اطلاعات جدیدی در نتیجه‌گیری ارائه ندهید؛ اگر موضوع مهمی حتماً باید ذکر شود، باید در بدنه متن آورده شود.

  • به عنوان یادآوری، بدنه سخنرانی یا مقاله در واقع همان متن بین مقدمه و نتیجه گیری است.
  • سعی کنید مقدمه یا جمله‌ای که قاطعانه و قوی نوشته شده است، شامل یک ضربه باشد. به عنوان مثال، بنویسید بسیاری از والدین با سیاست جدید مخالف هستند؛ اما چنانچه آن‌ها فواید این سیاست برای دانش آموزان را بدانند، هرگز با آن مخالفتی نخواهند داشت.

بخش سوم: ارائه سخنرانی

ارائه سخنرانی

۱- سخنرانی خود را حفظ کنید. مجبور نیستید کلمه به کلمه آن را به خاطر بسپارید. با این حال، اگر آن را به‌خوبی در ذهن داشته باشید، ارائه سخنرانی آسان‌تر خواهد بود، به‌خصوص اگر عصبی بوده و استرس دارید. علاوه بر این، ارائه یک سخنرانی از حفظ، بسیار حرفه‌ای‌تر از خواندن آن از روی برگه است. در صورت نگرانی در مورد فراموش کردن متن سخنرانی، می‌توانید کارت کوچکی که شامل عبارات کلیدی بوده و به یادآوری متن کمک می‌کند، با خود به همراه داشته باشید.

  • سخنرانی خود را تکرار کنید. می‌توانید این کار را در مقابل یک آینه یا یک مخاطب کوچک از اعضای خانواده و دوستان انجام دهید. هرچه بیشتر تمرین کنید نتیجه بهتر خواهد بود.
  • اگر واقعاً نگران فراموش کردن متن سخنرانی هستید، کل متن سخنرانی را کلمه به کلمه روی کارت یادداشت کرده و بر روی هر کارت فقط یک جمله با خط درشت بنویسید.

ارتباط چشمی در سخنرانی

۲- واضح و شمرده صحبت کنید. باید آن‌قدر آرام و شمرده صحبت کنید تا همه مخاطبان بتوانند سخنان شما را درک کند. بسیاری از مردم وقتی عصبی هستند، سریع صحبت می‌کنند. اگر معمولاً این کار را انجام می‌دهید، یک نفس عمیق کشیده و شروع به قدم زدن کنید. قطعاً دوست ندارید در سخنرانی عجول باشید.

  • در صورت بروز اشتباه در بیان چند کلمه نگران نشوید. مخاطب شما را می‌بخشد. مهم این است که سخنرانی را به پایان برسانید.

ارتباط چشمی در سخنرانی

۳- با مخاطب تماس چشمی برقرار کنید. حین تماس چشمی با دیگران، نشان می‌دهید که به ‌اندازه کافی اعتماد به نفس دارید و آرام هستید. قطعاً دوست دارید مخاطب شما را این‌گونه ببیند. داشتن اعتماد به نفس حین صحبت باعث می‌شود مخاطبان استدلال‌های شما را جدی بگیرند. اگر سخنرانی را از روی کارت می‌خوانید، مرتب به مخاطبان خود نگاه کنید.

  • اگر استرس دارید، به مخاطبان نگاه نکنید، یک نقطه بر روی دیوار بالای سر تماشاچیان بیابید و به آن نگاه کنید. مخاطبان فکر می‌کنند شما با آن‌ها تماس چشمی برقرار کرده‌اید.

زمان سخنرانی

۴- حجم سخنرانی را کم کنید. بهتر است که بجای سخنرانی طولانی و خسته کننده، یک سخنرانی کوتاه و دقیق داشته باشید. اکثر مردم تمرکز کوتاه مدتی دارند؛ اگر بیش از سی دقیقه صحبت کنید، ممکن است علاقه خود را از دست بدهند. سعی کنید متن خود را مختصر کنید تا سخنرانی کوتاه و قابل کنترلی داشته باشید.

  • آدرس گرتیزبرگ نمونه خوبی از یک سخنرانی مختصر کوتاه با کمتر از سیصد کلمه است.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی