مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

مهربانی با حیوانات اهلی و وحشی

بخش اول: اهمیت دادن به حیوانات خانگی یا حیوانات اهلی

۱- تعهدی به درازای عمر داشته باشید. مهم نیست که حیوان خانگی شما چند سال دارد، باید مطمئن شوید که می‌توانید تا آخر عمر خودتان یا عمر او، از آن حیوان مراقبت کنید. حیوانات احساسات دارند و پیوند بسیار نزدیک و محکمی با صاحبان خود برقرار می‌کنند و اگر این تعهد را جدی نگیرید، می‌تواند به حیوان خانگی شما آسیب بزند. از خرید حیوان خود از یک فروشگاه یا دلال حیوانات جداً خودداری کنید. قبل از به اختیار گرفتن یک حیوان خانگی، سؤالات زیر را از خودتان بپرسید تا مطمئن شوید که تصمیم درستی گرفته‌اید:

  • چرا یک حیوان خانگی می‌خواهم؟
  • آیا زمان و پول کافی برای نگهداری از حیوان خانگی را دارم؟
  • آیا حیوان خانگی در خانه‌ی من راحت خواهد بود؟ آیا اجازه دارم تا در یک آپارتمان اجاره‌ای یک حیوان خانگی نگه دارم؟
  • اگر مریض بودم، به مسافرت رفته بودم یا فوت کردم، چه کسی از حیوان خانگی من مراقبت خواهد کرد؟

۲- سطح سلامت حیوان‌تان را بهبود بخشید. یک حیوان سالم، حیوانی خوشحال و راضی است. مراقبت کردن از حیوان خانگی همراه با چک کردن مرتب میزان سلامت او و بردن آن به نزد دامپزشک و تحت نظر گرفتن انواع نشانه‌های بیماری در آن‌ها، نه تنها می‌تواند سطح سلامتشان را بهبود بخشد، بلکه مهربانی شما را نسبت به حیوان خانگی‌تان ابراز می‌کند.

  • مطمئن شوید که حیوان شما سالانه و به طور منظم واکسن خود را میزند و از گزند بیماری هاری و یا هر نوع بیماری دیگری در امان است. واکسن زدن را جزو برنامه‌های ضروری سالیانه‌ی حیوانتان قرار دهید.
  • تیمار کردن حیوانات با توجه به گونه‌ آنها، یکی از مهم‌ترین وظایف شما است. برای مثال، شانه کشیدن یال و دم اسب‌ها، سگ‌ها و گربه‌ها به طور منظم.
  • به دنبال کک‌ومک و دیگر حشرات و کرم‌هایی همچون کرم‌های ریز گوش بگردید و با آن‌ها طبق اصول دامپزشکان رفتار کنید.

۳- برای حیوانات خود فضای شخصی و راحتی در نظر بگیرید. حیوانات خانگی و اهلی نیز درست مانند انسان‌ها، می‌توانند از خوابیدن، گذراندن اوقاتی در تنهایی، بازی کردن و تمیز بودن لذت ببرند (برای مثال اسب‌ها چنین ویژگی‌هایی دارند). تهیه کردن یک فضای شخصی تمیز و راحت برای حیوان خانگی‌تان می‌تواند مهربانی شما را نسبت به او ابراز کند و به ایجاد یک پیوند بسیار قوی بین شما و حیوان کمک کند.

  • می‌توانید یک مکان خواب راحت برای حیوان خانگی‌تان درست کنید که شامل یک تختخواب مخصوص حیوانات، یک جعبه همراه با پتو یا یک تختخواب کوچک می‌شود. قرار دادن یک وسیله‌ی شخصی در آن ناحیه سبب می‌شود که احساس راحتی بیشتری با فضای جدید داشته باشند.
  • فضاهای جداگانه‌ای را برای زمان خوردن، بازی کردن و حمام کردن حیوان خانگی‌تان تعبیه کنید. سعی کنید تا حد امکان فضای خوردن را از فضای حمام کردن دور نگه دارید، چرا که حیوانات عادت ندارند تا نزدیک جایی که ادرار و مدفوع می‌کنند به غذا خوردن نیز مشغول شوند.
  • اجازه دهید که حیوانات کوچک‌تر همچون سگ و گربه در درون خانه همراه شما زندگی کنند.
  • حتماً مطمئن شوید که حیوانات خانگی یا اهلی‌ که بیرون از خانه زندگی می‌کنند، سرپناه مناسب و امنی دارند. برای مثال، هر حیوانی نیاز به یک سقف برای در امان ماندن از گزند باران، برف و هر نوع آب و هوای بد دارد. این مسئله، از اهمیت مخصوصی برای حیوانات کوچک‌تر برخوردار است، چرا که بدن آن‌ها برای مقابله با هوای خیلی سرد یا خیلی گرم ساخته نشده و قابلیت مقاومت در برابر آن‌ها را ندارد.
  • فضاهایی را که برای حیوانات خانگی یا حیوانان اصلی خود آماده می‌کنید را تا حد امکان تمیز نگه دارید. برای مثال، اگر از لاک‌پشت و یا یک ماهی نگهداری می‌کنید، پس حتماً هفته‌ای یک‌بار آکواریوم را بشویید. به همین منوال، جعبه‌ی کوچک یک گربه نیز نیاز به تمیز کردن دارد.

۴- به حیوان خود، منظم غذا دهید. بخشی از سلامت یک حیوان خانگی به وسیله‌ی غذا و آب روزانه تأمین می‌شود. اوقات غذاخوری نشان می‌دهد که شما به او اهمیت می‌دهید و پیوندی عمیق بین شما برقرار می‌سازد.

  • هر روز در زمان مشخص و یکسانی به حیوان خانگی خود غذا بدهید تا تبدیل به یک برنامه‌ی مشخص شود. از دامپزشک خود یا مشاوران اینترنتی بپرسید که حیوان خانگی شما با توجه به گونه‌ آن، چند بار در روز نیاز به غذا خوردن دارد.
  • غذاهای مخصوص هر گونه را به حیوانات خانگی خود بدهید. برای مثال، گربه‌ها و سگ‌ها نیاز دارند که غذایشان، مخلوطی از خوراک ‌تر و خشک باشد و یا خوک‌ها نیاز به میوه و سبزیجات دارند. شما می‌توانید از دامپزشک یا فروشگاه حیوانات خانگی یا مشاوران آنلاین بپرسید که از چه نوع غذا و از چه برندی برای غذا دادن به حیوان خانگی خود استفاده کنید تا بهترین کیفیت را به آن‌ها ارائه داده باشید.
  • مطمئن شوید که حیوانات شما (اعم از خانگی و اهلی) هر کدام روزانه و مرتباً یک کاسه‌ی بزرگ از آب تازه و تمیز را در اختیار دارند. آب را حداقل روزی یک‌بار عوض کنید و مخصوصاً اگر غذا یا شیء دیگری در کاسه افتاد، سعی کنید که کاسه را از آب تازه‌ای پر کنید.
  • از دادن غذاهای مخصوص انسان و تنقلاتی همچون شکلات به حیوانات خانگی خود جداً اجتناب کنید چرا که می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت آن‌ها وارد کرده و یا حتی مرگبار باشد. با دامپزشک خود راجع به غذاهایی که حتماً باید دور از دسترس حیوانات قرار بگیرند صحبت کنید.
  • با توجه به رفتارها و واکنش‌هایی که از شما یاد می‌گیرد، به او جایزه بدهید. حواستان باشد که واکنش‌های زیادی را هم‌زمان به او یاد نداده و یا جوایز بسیاری را به او ندهید، چرا که این غذاهای تشویقی اصولاً مملو از شکر هستند و ممکن است سبب چاقی مفرط شوند.

۵- در زمان‌های مناسبی با آن‌ها ارتباط داشته باشید. حیوانات نیز درست همانند انسان‌ها، نیاز دارند تا اوقاتی را تنها باشند. بهحیوان خانگی خود اجازه دهید که در آرامش بخوابد، این کار سبب می‌شود تا اعتماد و مهربانی بین شما شعله‌ور شود.

  • زمان‌هایی که حیوان خانگی شما در خواب به سر می‌برد، غذا می‌خورد یا چیزی می‌نوشد و یا حتی در مواقعی که خودش را تمیز می‌کند، از حرکت در اطراف او یا بازی کردن با او جداً خودداری کنید. انجام چنین کارهایی ممکن است حیوانات را بترساند، به آن‌ها استرس بدهد یا آن‌ها را عصبانی کند که در این صورت واکنش جالبی در پی نخواهند داشت.
  • از دنبال کردن حیوان خانگی خود اجتناب کنید، چرا که این کار سبب ترساندن آن می‌شود. همچنین ممکن است بخواهید با این کار عشق خود را به آن‌ها نشان دهید، اما حیوانات از چنین کاری برای نشان دادن عشق و علاقه استفاده نمی‌کنند. به حیوانات اجازه دهید که هر زمان که دلشان خواست به شما نزدیک شوند.
  • خودتان را هم قد حیوان خانگی‌تان قرار دهید، مثلاً موقع حرف زدن با آن‌ها بنشینید تا از میزان تهدیدکننده بودن شما کاسته شود. این کار باعث حفظ آرامش آنان شده و راحت‌تر توجهشان به شما جلب می‌شود.

۶- عشقتان را نسبت به آن‌ها نشان دهید. همیشه سعی کنید تا عشق و علاقه‌تان را نسبت به آن‌ها، با ابراز این علاقه و مهربان بودن نشان دهید. این کار کمک می‌کند که اعتماد بین شما شکل بگیرد و بیش از پیش تلاش می‌کند تا در کنار شما وقت بگذراند.

  • او را به آرامی ناز و نوازش کرده و یا بلند کنید. از فشار دادن بدن و یا کشیدن دم آن‌ها به شدت خودداری کنید.
  • سعی کنید هر علاقه‌ای که حیوان خانگی‌تان به شما نشان می‌دهد را جبران کنید. این کار کمک می‌کند تا رابطه‌ای توأم با علاقه و اعتماد بین شما و حیوانتان شکل بگیرد. بخشی از این جبران محبت شامل حرف زدن با حیوان خانگی‌تان و صدا کردنش به اسم می‌شود.
  • با حیوان خود بازی کنید. اکثر حیوانات خانگی به طور غریزی و طبیعی پر از انرژی هستند و تنها راه خوشحال و راضی نگه‌داشتن‌شان این است که با آن‌ها به بازی بپردازید. به آن‌ها اسباب‌بازی بدهید، آن‌ها را بیرون ببرید و از هیچ فعالیتی که سبب لذت بردن آن‌ها می‌شود، دریغ نکنید.
  • اگر حیوان خانگی‌تان کار اشتباهی کرد، با او مهربان و صبور باشید. سر او داد نزنید، کتکش نزنید و یا هیچ رفتار تنبیهانه‌ای با او نکنید. حیوانات خانگی از واکنش‌های مثبت یاد می‌گیرند، وگرنه در صورت داد زدن و یا کتک زدن، ممکن است که از شما بترسند.

۷- اگر مشکوک شدید که شخصی ممکن است از حیوانات سوءاستفاده کرده و یا آن‌ها را آزار دهد، بی‌درنگ گزارش دهید.متأسفانه، همه‌ی افراد مثل شما نبوده و با حیوانات مهربان نیستند. اگر مشکوک شدید که شخصی از حیوانات سوءاستفاده می‌کند، سریعاً این مشکل را به مسئولان اطلاع دهید. این یکی از راه‌هایی است که می‌توانید مهربانی خود را به حیوانات نشان دهید. برخی نشانه‌های سوءاستفاده از حیوانات عبارت‌اند از:

  • حیواناتی که در حیاط‌ها و مزارع غل و زنجیر شده‌اند و هیچ غذا، آب یا پناهگاه مناسبی ندارند.
  • کتک زدن یا ضربه زدن به حیوانات و یا حتی داد کشیدن بر سر آن‌ها.

بخش دوم: رفتار توأم با اهمیت نسبت به حیوانات

۱- از مجبور کردن حیوانات خودداری کنید. دنبال کردن یک حیوان و یا مجبور کردن آن برای نزدیک شدن به شما در زمانی که حیوان پارس می‌کند، شیهه می‌کشد یا هیس هیس می‌کند، ممکن است به شما صدمه‌ی جانی و جسمی و به حیوان، صدمه‌ی روحی بزند. این مسئله همچنین ممکن است از سوی حیوان تلاش‌هایی برای چنگ انداختن، ضربه زدن یا گاز گرفتن شما نیز در پی داشته باشد. خودتان را از وضعیت مورد نظر دور کنید و اجازه دهید که حیوان خونسردی خودش را بازگرداند.

  • خودتان را در وضعیت حیوان قرار دهید تا بتوانید به برگرداندن خونسردی آن کمک کنید. روی زانوهایتان بنشینید تا با حیوان‌هایی همچون خرگوش‌ها، گربه‌ها، سگ‌ها و لاک‌پشت‌ها حرف بزنید. صورتتان را مقابل صورتشان نگه ندارید، چرا که به آن‌ها استرس داده و ممکن است به شما آسیب برسانند.
  • یادتان باشد که حیوانات دقیقاً همان‌طوری با شما رفتار می‌کنند که شما با آن‌ها کردید.

۲- آرام‌آرام به حیوانات نزدیک شوید. حیوانات بسیار بیشتر از انسان‌ها حساس به بو و رفتار موجودات دیگر هستند. مهم نیست که چه نوع حیوانی باشد. اسب‌ها، گربه‌ها، سگ‌ها، لاک‌پشت‌ها و یا پرندگان. آرام‌آرام به آن‌ها نزدیک شوید تا موجب ترس یا استرس آن‌ها نشوید.

  • سعی کنید از نقطه‌ی کور یک حیوان به او نزدیک نشوید، چرا که این کار سبب می‌شود تا حیوان از جا بپرد. این کار به حیوان آسیب روحی میزند و ممکن است به آسیب زدن به شما اقدام کند.
  • اجازه بدهید تا سگ‌ها، گربه‌ها و دیگر حیوانات شما را بو بکشند و سپس تصمیم به واکنش بگیرند. دست‌های خود را باز کنید و اجازه بدهید که حیوانات شما را بو بکشند. آن وقت می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا حق دارید از این هم نزدیک‌تر شوید یا خیر. این نکته را در نظر بگیرید که اگر چند حیوان دیگر را لمس کرده‌اید، حتماً دست خود را بشویید، چرا که برخی از حیوانات بوی دیگر گونه‌های جانوری را دوست ندارند.
  • به حیوان اندکی وقت بدهید تا به شما نزدیک شود. بعضی حیوانات ممکن است به طور طبیعی به اندکی زمان برای عادت کردن به حضور شما نیاز داشته باشند. نزدیک شدن به آن‌ها، قبل از اینکه حیوان نسبت به شما اظهار توجه کند، ممکن است سبب استرس در آن‌ها شود.

۳- حیوان خود را به آرامی بلند کنید. اگر حیوان خانگی‌تان به شما نزدیک می‌شود و یا شما قصد دارید تا اندکی از عشق و علاقه‌ی خود را به او ابراز کنید و او را از زمین بردارید، حواستان باشد که این کار را به آرامی و همراه با مقدار زیادی خونسردی انجام دهید. اگر بدن او آرام بود، می‌توانید با استفاده از روش‌های صحیح برداشتن حیوانات، برای برداشتن آن‌ها اقدام کنید.

  • دستان خود را زیر پاهای حیوان خانگی و یا زیر پاها و شکم او قرار دهید. این کار سبب می‌شود که یک فضای امن برای او به وجود آمده و احساس امنیت به او القا شود. همچنین می‌توانید در صورت بزرگ‌تر بودن حیوان، یک دست زیر و دست دیگر را روی حیوان قرار دهید. یادتان باشد که خونسرد و آرام باشید تا مبادا حیوان خانگی‌تان را بترسانید. اگر حیوان نشانه‌ای از نخواستن و یا فرار کردن نشان داد، اجازه دهید که آزاد باشد و در زمان دیگری دوباره امتحان کنید.
  • از روش‌ها و ابزارآلات مناسبی برای بلند کردن حیوانات بزرگ‌تر استفاده کنید. به طور مثال برای بلند کردن حیواناتی همچون گاو، اسب و خوک، نیاز واجبی به جرثقیل‌هایی است که بتواند شکم، پاها و سر آن‌ها را به خوبی نگه دارد.
  • زمانی که توانستید حیوان خانگی خود را تحت کنترل خود دربیاورید، به آرامی از زمین بلند شوید. این کار خطر از جای پریدن حیوان را به کمترین حد ممکن می‌رساند و از دیدن آسیب‌های روحی به حیوان جلوگیری می‌کند.
  • از بلند کردن حیوان توسط سر، یکی از پاهایش یا دمش به شدت خودداری کنید. هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد و مطمئناً حیوان دچار آسیب جسمی فراوانی خواهد شد.

۴- او را ثابت نگه دارید. وقتی که او را از روی زمین بلند می‌کنید، با صاف نگه‌داشتن و حفظ تعادل، موجب آرامش و امنیت حیوان شوید.

  • حیوان خود را در حالت متعادلی نگه دارید تا احساس امنیت کند. از زدن ضربات ناگهانی به حیوان خود خودداری کنید، چرا که نه تنها سبب آسیب روحی آن‌ها می‌شود، بلکه صدمه‌ی جانی نیز وارد می‌کند.
  • گاهی وقت‌ها نیز سعی کنید در حالی که حیوان خود را در آغوش دارید، با یکدیگر بنشینید. این کار اجازه می‌دهد تا حیوان خودش را در آغوش شما احساس کرده و به شما اعتماد کند. حتماً یادتان باشد که در هنگام نگه‌داشتن حیوان، باید با او صحبت کرده و او را نوازش کنید.

بخش سوم: احترام به حیوانات وحشی

۱- یادتان باشد که حیوانات وحشی، گناهکار نیستند، فقط وحشی‌اند. هرکسی که تا به حال با این حیوانات رو در رو شده باشد، احتمالاً از دیدن آن‌ها در مناطق خالی از انسان لذت می‌برد. همچنین، حیواناتی همچون راکون‌ها، روباه‌ها و تمساح‌ها حیوانات جالب و بامزه‌ای هستند و به ندرت دیده می‌شوند. آن‌ها در فضای وحشی زندگی کرده و به همین دلیل این بخش از اخلاقیات خود را پرورش داده‌اند. این بدین معنی است که مثل حیوانات اهلی فکر نکرده و تقریباً به هرکسی، به دید یک شکارچی تهدیدکننده نگاه می‌کنند.

  • یادتان باشد که بسیاری از حیوانات وحشی، مثل تمساح‌ها قابلیت اهلی شدن را ندارند و شما اصلاً نباید با چنین قصدی تخم‌های آنان را بردارید.
  • یادتان باشد که نگه داری از یک حیوان وحشی بدون مجوز، یک کار غیرقانونی محسوب می‌شود.

۲- از طبیعت وحشی لذت ببرید، اما از دور. رفتن به طبیعت وحشی به معنی آسیب دیدن و یا آسیب زدن به حیوانات وحشی است. سعی کنید طبیعت وحشی را از دور به تماشا بنشینید تا این کار، نه تنها مهربانی خود را نسبت به این حیوانات ابراز می‌کنید، بلکه آن‌ها را نمی‌ترسانید.

  • از دنبال کردن، بلند کردن و لمس کردن حیوانات وحشی خودداری کنید.
  • در هنگام تماشای طبیعت وحشی آرام و ساکت بمانید. برای دیدن طبیعت وحشی از نزدیک، از دوربین‌های دوچشمی استفاده کنید.
  • حیوانات خانگی خود را از حیوانات وحشی دور نگه دارید تا بیماری‌های واگیرداری به آن‌ها منتقل نشده و یا واکنش غیرمترقبه‌ای شکل نگیرد.
  • از محل سکونت و یا نواحی طبیعت وحشی مخصوصاً در فصل جفت‌گیری و یا زمانی که حیوانات وحشی در حال محافظت کردن از بچه‌هایشان هستند، دور بمانید.

۳- از غذا دادن به حیوانات وحشی پرهیز کنید. با اینکه ممکن است کار بی‌خطری به نظر بیاید، اما غذا دادن به حیوانات وحشیمی‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. از جمله دوگانه کردن رفتارهای غریزی و طبیعی، نشان دادن آن‌ها به شکارچیان و آسیب زدن به سلامت آن‌ها. به هیچ عنوان از غذاهای خودتان به حیوانات وحشی ندهید و یا غذایی برای آن‌ها تهیه نکنید.

  • هر غذایی را، حتی غذای حیوانات خانگی خود را از حیوانات وحشی دور نگه دارید.
  • آشغال‌های خود را در سطل‌های امن و یا محفظه‌های مخصوص بریزید. اگر در حال اردو زدن در جنگل، گردش و یا یک قدم زدن عادی هستید، به هیچ عنوان آشغال خود را بر روی زمین نیندازید.
  • یادتان باشد که نمک موجود در عرق شما بر روی کفش یا چکمه‌های شما و یا مواد معطر و لوازم آرایشی می‌تواند حیوانات وحشی را شدیداً جذب کند.
  • هیچ‌وقت از هیچ نوع غذایی برای راضی کردن یک حیوان وحشی برای نزدیک شدن به خودتان استفاده نکنید.

۴- اجازه دهید که حیوانات در منطقه‌ی استحفاظی شما حضور داشته باشند. در خانه‌ی شما، شرایط باید به گونه‌ای باشد که حیوانات بتوانند با امنیت کامل و بدون آزار شما رفت و آمد کنند. درست کردن یک باغچه‌ی کوچک برای پرندگان و یا موجودات کوچک‌تر و همچنین پرهیز از مواد سمی می‌تواند ابراز مهربانی و احترام شما را نسبت به حیوانات وحشی نشان دهد.

  • حتماً باید از ابزار و وسایل کاملاً ارگانیک و طبیعی در باغچه‌ی خود استفاده کنید. این کار نه تنها از طبیعت وحشی محافظت می‌کند، بلکه از حیوانات خانگی شما نیز محافظت می‌کند.

۵- در هنگام رانندگی حواستان را جمع کنید. پیشرفت‌های انسانی در عرصه‌ی تکنولوژی باعث شده که به قلمروی حیوانات وحشی تجاوز کنند. خانه‌سازی انسان‌ها و یا جاده‌سازی در جنگل‌ها و محل سکونت حیوانات وحشی‌ای مثل گوزن‌ها و روباه‌ها از جمله‌ی چنین کارهایی است. حواستان را در هنگام گذر از جاده‌های مملو از حیوانات وحشی جمع کنید تا مبادا به آن‌ها آسیبی برسانید. از این طریق، مهربانی خود را به آن‌ها ابراز می‌کنید.

  • برای برخورد نکردن با حیوانات، از جاده منحرف نشوید. انحراف ناگهانی از جاده ممکن است باعث شود تا به گله یا تعداد عظیم‌تری برخورد کرده و یا حتی ممکن است با یک انسان تصادف کنید.
  • هیچ‌وقت به قصد زیر گرفتن یک حیوان بیرون نروید. این کار به شدت ظالمانه بوده و اگر کسی شما را در حین این کار ببیند، می‌تواند از نظر قانونی شما را به دردسر بیندازد.

۶- در صورت برخورد با یک حیوان آسیب‌دیده، به مقامات گزارش دهید. اگر به طور اتفاقی با یک حیوان تصادف کردید و یا حیوان مجروح یا مریضی را در هر نقطه‌ای دیدید، سریعاً به مسئولین خبر دهید. آن‌ها قطعاً قادرند تا بهترین راه حل ممکن را بیابند.

  • اگر در یک پارک جنگلی هستید، با حراست پارک تماس بگیرید.
  • به مراکز توان‌بخشی فضای سبز خود زنگ بزنید، یا حتی می‌توانید با پلیس تماس بگیرید. در صورتی که نمی‌دانید با چه کسی تماس بگیرید، می‌توانید با برقراری تماس با شماره‌ی ۱۱۸، اطلاعات لازم را کسب کنید.

۷- به تلاش‌هایی که در جهت حفظ و نگهداری از حیوانات صورت می‌گیرد، کمک کنید. حیوانات در سرتاسر جهان تحت خطر انقراض و تهدیدات مختلف هستند که احتمالاً شامل محل بومی زندگی شما نیز می‌شود. با استفاده از کمک‌های مالی‌ای که در تمام دنیا سالانه انجام می‌شود، سعی کنید به نوبه‌ی خود کمکی به این انجمن‌ها کرده و برای کمک به این حیوانات قدم بزرگی برداشته باشید.

  • اگر می‌توانید، به تنهایی یک صندوق مخصوص برای جمع‌آوری کمک‌های مالی در جهت کمک به حیوانات در خطر انقراض ترتیب دهید؛ اما گروه‌ها و انجمن‌های بسیاری هستند که این کار را انجام می‌دهند. به هر حال اگر در یک محله این کار را کردید، پول جمع شده را به پارک جنگلی محل زندگی‌تان تحویل دهید.
  • تا حد امکان سعی کنید کمک‌های جمع‌آوری شده را به یک ناحیه یا یک گونه‌ی جانوری خاص اختصاص دهید. بدین صورت می‌توانید در انجام کارهای اداری و زمان و هزینه صرفه‌جویی کرده و شانس بیشتری در حفظ آن گونه‌ی جانوری خاص و محل سکونت طبیعی‌شان خواهید داشت.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی