مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

چرا لیمو پاک کننده طبیعی بی نظیر است؟

اما مزایای این میوه محدود به طعم لذیذ آن نیست؛ این مرکبات به‌نوعی از پاک کننده‌های طبیعی به شمار می‌آیند. در این مقاله به معرفی سایر کاربردهای این میوه خواهیم پرداخت.

لیمو پاک کننده طبیعی بی نظیر

چه مزیتی لیمو را به یک پاک کننده‌ی خوب تبدیل می‌کند؟

اگر تاکنون این میوه را نوش جان کرده باشید، حتماً می‌دانید که مزه‌ی ترشی دارد. از لحاظ شیمیایی، آنچه زبان آن را به عنوان ترشی درک می‌کند، اسید سیتریک است. لیمو کاملاً اسیدی است؛ به‌مراتب اسیدی‌تر از آب پرتقال و قهوه سیاه و البته نه به اندازه‌ی اسید معده! این خاصیت، کلیدی برای اثربخشی این میوه به عنوان یک عامل پاک کننده است.

اگرچه بسیاری از صابون‌ها از خاصیت قلیایی برخوردار هستند، مواد اسیدی نیز می‌توانند به هنگام تمیزکاری مفید واقع شوند. آن‌ها می‌توانند لکه‌های ناشی از اسیدهای دیگر را از بین ببرند و یا در کنار ترکیبات قلیایی، واکنش‌های شیمیایی قوی‌تری ایجاد نمایند. بیایید نگاه دقیق‌تری به قدرت پاک‌سازی لیمو داشته باشیم.

لیمو پاک کننده طبیعی بی نظیر

لیمو می‌تواند لکه‌ها را از بین ببرد

بسیاری از موادی که سبب لکه ‌دار شدن لباس‌ها می‌شوند، از جمله قهوه، رژ لب، رنگ نقاشی و رد عرق از خاصیت اسیدی برخوردار هستند. از آنجا که همسان همسان را در خود حل می‌کند، برای رفع این لکه‌ها نیز به یک حلال اسیدی نیاز است. این اصل برای سطوحی که روی آن‌ها لکه‌ی مواد غذایی مانده، همانند تخته گوشت، بشقاب‌ها و کاسه‌ها نیز صدق می‌کند. همچنین عصاره‌ی لیمو می‌تواند لکه‌های قلیایی مانند آهک را که ماده‌ای سفید گچی است و اغلب بر روی اثاثه‌ای که با آب در ارتباط هستند یا درون ظرف‌شویی و وان حمام نقش می‌بندد، به طور کامل از بین ببرد. خاصیت اسیدی آب لیمو با ذرات آهک (کربنات کلسیم) یا زنگار (اکسید آهن) واکنش نشان داده و رسوبات را نرم و حل می‌کند.

لیمو

لیمو ضد باکتری است

شاید تاکنون شنیده‌اید که لیمو خاصیت ضد باکتریایی دارد. خواص اسیدی این میوه برای انواع باکتری‌ها، از جمله آن‌هایی که سبب ظهور سالمونلا و E. coli می‌شود، محیط خصمانه‌ای پدید می‌آورد؛ البته توجه داشته باشید که لیمو این تأثیر را بر روی تمام عوامل بیماری‌زا نداشته و همچنین قادر به از بین بردن آن‌ها نیست، فقط آن‌ها را غیرفعال می‌کند.

لیمو بوی بد را خنثی می‌کند

بار دیگر خاصیت اسیدی لیمو به یاری ما می‌شتابد! برخی از انواع بوهای بد مانند ماهی و یا سبزیجاتی که درون سطل زباله فاسد شده‌اند، خاصیت قلیایی دارند؛ بدین ترتیب افزودن مقدار کمی اسید بوی بدی ناشی از آن‌ها را خنثی خواهد کرد.

اگر بو از یک محل خاص مانند فیلتر تحتانی سینک به مشام می‌رسد، سعی کنید یک برش لیمو را در آن محل قرار دهید؛ سپس قطعات آن را باز کرده و تمیز کنید تا سینک ظرف‌شویی به کمک لیمو تر و تازه شود.

اگر کل اتاق بوی بدی می‌دهد، پوست لیمو را بجوشانید تا رایحه‌ی اسیدی آن، بوی زننده محیط را از بین ببرد.

نکته کاربردی: پس از کار کردن با سیر، برای از بین بردن بوی تند و تیز آن یک تکه لیمو بر روی انگشتان خود بمالید.

 

منبع: چطورپدیا

  • ۹۷/۱۲/۲۳
  • viator baran4

لیمو

پاک کننده خانگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی