مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

۱۰ روش علمی برای خوشحالی همیشگی

در این مقاله ۱۰ مورد از روش‌هایی که تأثیر آن‌ها به لحاظ علمی برای خوشحالی همیشگی ثابت شده، معرفی خواهند شد.

۱- بیشتر ورزش کنید

تاکنون تحقیقات بسیاری بر روی تأثیر ورزش بر حفظ شادی انسان شکل گرفته است. ورزش اندورفین که هورمون شادی نیز نامیده می‌شود را آزاد می‌کند، به‌طوری که پس از یک جلسه تمرین یا حتی پس از کمی قدم زدن تا سوپر مارکت، احساس بهتری خواهیم داشت. بدون شک توجه کرده‌اید که افراد پس از اتمام یک جلسه‌ی ورزش چقدر پرانرژی و خوشحال هستند؛ اما اجازه دهید با مدرک سخن بگوییم!

دانشگاه تورنتو در این زمینه کار بزرگی انجام داد و چیزی بیش از ۲۵ تحقیق مطالعاتی مختلف را تحلیل کرد. نتیجه‌ی این تحقیق آن بود که فعالیت بدنی قادر است افسردگی را در نطفه خفه نماید. در یک مطالعه، سه گروه از افراد افسرده تحت رژیم‌های متفاوت ضدافسردگی، ورزش یا ترکیبی از این دو قرار گرفتند. البته هر سه رژیم مؤثر بوده و در نتیجه افراد هر سه گروه شادتر از قبل بودند؛ اما به نظر شما اثر کدام یک ماندگار بود؟ ۶ ماه بعد گروهی که تنها تحت رژیم ورزش بود، تنها ۹ درصد آمار بازگشت به افسردگی را گزارش داد. دو گروه دیگر از دور عقب افتادند و با نرخی حدود ۳۸% تا ۳۱%، اکنون حدود یک سوم آن‌ها مجدداً افسرده هستند.

۲- تفکر مثبت بر عملکرد فرد تأثیر می‌گذارد

«شادی مقدمه‌ی موفقیت است» – شان آچور

کمی غیرممکن به نظر می‌رسد، مگر نه؟ به عقیده‌ی شان آچور، حتی اگر او همه‌چیز را در ارتباط با عوامل مؤثر بر شادی فرد از قبیل عوامل استرس‌زا، ناامیدی، موفقیت، شرایط اقتصادی، روابط و غیره بداند، تنها قادر است ۱۰٪ از شادی ماندگار فرد را پیش‌بینی نماید؛ ۹۰٪ باقی‌مانده به این مسئله بازمی‌گردد که فرد چطور جهان اطراف خود را پردازش کند. اگر شادی در جهتی خلاف موفقیت باشد، برای ما که به‌طور پیوسته در حال تلاش برای اخذ نمرات بهتر، حقوق بالاتر و غیره هستیم، دستیابی به آن امری بعید به نظر می‌رسد!

اندیشه مثبت سطح انرژی، خلاقیت و بهره‌وری فرد را تا ۳۰٪ افزایش می‌دهد. راز این مسئله تنها اندیشه‌ی مثبت است؛ همین حالا، نه صرفاً زمانی که مشهور یا ثروتمند هستیم.

۳- افکار منفی را دور بریزید

برخی از افراد همواره در افکار منفی خود غرق می‌شوند و برای رهایی از این وضع، همیشه مشکل‌ دارند. طی مطالعه‌ای که توسط دانشگاه مادرید شکل گرفت، اثبات شد که یکی از مؤثرترین راه‌های ممکن، نوشتن این اندیشه‌ها بر روی کاغذ و سپس نابود کردن آن‌ها است. حتی توصیه شده که این کاغذها را پاره کرده، در سطل زباله رها کنیم و یا آن‌ها را بسوزانیم! از بین بردن این اندیشه‌ها در قالب فیزیکی، اثرات مخرب آن‌ها را کاهش می‌دهد. روانشناسان توصیه می‌کنند که این کار را به‌طور منظم انجام دهیم.

۴- به میزان تجارب خود بیش از اموالتان بها دهید

توماس گیلویچ، روانشناسی از دانشگاه کورنل، تحقیقات بسیاری در زمینه‌ی برتری تجربیات خاطره‌انگیز و دلپذیر به لوازم و اشیاء مادی که خریداری می‌کنیم، انجام داده است. او در تحقیق خود که در مجله روانشناسی فردی و اجتماعی ارائه شده، دلایل بسیاری بر این مدعی برشمرد. پس از خرید اشیاء مادی همچون یک ماشین جدید، تلویزیون و یا یک دستگاه کامپیوتر نو، مقایسه اموال خود و چشمی که همواره به دنبال اقلام بهتر است، روحیه فرد را تضعیف کرده و سبب از بین رفتن لذت اولیه او در هنگام خرید می‌شود.

اما گرامی داشتن تجارب به هیچ عنوان مخرب روحیه فرد نیست. آن‌ها به ما تعلق دارند، استثنایی هستند و شادی ماندگار در پی خواهند داشت. همه‌ی ما همواره باید در فکر بازدید از مکان‌های جدید و سفر به نقاط مختلف باشیم. مقامات محلی به جای افتتاح مراکز خرید بیشتر، بهتر است در شهرها امکانات و تسهیلات بیشتری ارائه دهند تا افراد فعالیت‌های لذت‌بخش‌تری را تجربه نمایند.

۵- برای چه چیزهایی احساس قدردانی می‌کنید؟ بنویسید!

زمانی که از خواب برمی‌خیزیم، با اندیشیدن به مسائلی که به سبب آن‌ها قلبمان مملو از احساس قدردانی است، عملاً شادی خود را چندین برابر خواهیم کرد. طبق تحقیقاتی که بر روی مغز انسان انجام شده، ما همواره به تمرکز بر جنبه‌های منفی زندگی مانند نگرانی‌ها، تراژدی‌ها، شکست‌ها و نارضایتی‌ها تمایل داریم و منفی‌بافی وضعیت پیش‌فرض ماست! پروفسور ریک هانسون که یک عصب-روانشناس از دانشگاه برکلی است، می‌گوید: «همه‌ی ما از نوعی تعصب منفی که باگی در مغز عصر حجری انسان قرن ۲۱ است، رنج می‌بریم» به همین علت باید تمرکز خود را بر اتفاقات خوب گذاشته و در جست و جوی علتی برای قدردانی باشیم. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که چند مورد از آن‌ها در این بخش معرفی می‌شود:

  • هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، در ذهن به سه اتفاق خوب که به خاطر آن‌ها احساس قدردانی می‌کنید، بیاندیشید.
  • برخی ترجیح می‌دهند سه مورد را نوشته و فهرست را با خود به همراه داشته باشند تا در هر لحظه، یادآوری برای قدردانی باشد.
  • در صورت تمایل از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، به دوستان خود عملی بودن این مسئله را یادآور شوید.
  • با عزیزان خود تماس بگیرید، همکار خود را جهت تشکر از کمک‌های وی در روند یک پروژه به قهوه دعوت کنید و به این شکل، قدردانی خود را بیان نمایید.
  • سعی کنید ساعاتی در هفته را با کمک به افراد دیگر و یا انجام فعالیت‌های داوطلبانه، به دیگران خدمت کنید.

۶- ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

معنای ذهن‌آگاهی چیست؟ بدان معنی است که فرد تمام تمرکز و توجه کامل خود را در لحظه حال متمرکز کرده و آن را همان‌طور که هست، عاری از هرگونه قضاوت می‌پذیرد. در حال حاضر این تکنیک، به یک ترند محبوب در روانشناسی و پزشکی تبدیل شده و زمانی که به‌طور مرتب انجام شود، وضعیت روحی فرد را بهبود می‌بخشد، استرس را کاهش داده و نهایتاً به زندگی پربارتری منجر خواهد شد.

تمرکز بر لحظه کنونی بدان معنی است که در کنار حواس لامسه، بویایی و دیگر احساسات وابسته به جسم، خوشحالی نیز به‌خوبی احساس می‌شود. بر لذتی که این حواس به وجودتان می‌بخشد، تمرکز کنید. این مسئله در فراموش کردن گذشته و عدم نگرانی نسبت به اتفاقات ترسناک آینده، بسیار مؤثر است.

اما آیا واقعاً این کار ما را شاد می‌کند؟ آیا شواهد علمی برای تأثیر ذهن آگاهی در شادی انسان وجود دارد؟ مت کلینگزورث، پژوهشگر هاروارد، توضیح می‌دهد که بیشترین خوشحالی انسان زمانی است که در لحظه زندگی می‌کند و مواقعی که ذهن او در اطراف سرگردان است، خوشحالی او به حداقل میزان ممکن خواهد رسید؛ او پس از مطالعات فراوان بر روی ۱۵۰۰۰ نفر به این نتایج دست یافت.

۷- به‌اندازه‌ی کافی بخوابید

زمانی که فرد خواب کافی نداشته باشد، منفی نگری بیش از هر زمان دیگری تشدید می‌شود. این نتیجه‌ای است که محققان پس از چندین آزمایش به آن دست یافته‌اند. یکی از این موارد بسیار جالب است. محققان، هیپوکامپوس که پردازنده‌ی افکار مثبت در مغز بوده را مورد بررسی قرار دادند. هنگامی که خواب کافی نداریم، این عملکرد مغزی مختل شده و افکار منفی بیش از پیش رنگ می‌گیرند.

محققان برای شرح این مسئله، از گروهی از دانشجویان خواستند تا فهرستی از کلمات را به خاطر داشته باشند؛ نهایتاً آن‌ها در یادآوری کلمات منفی نمره‌ای معادل ۸۱٪ درستی کسب کردند؛ اما زمانی که از آن‌ها خواسته شد کلمات مثبت یا خنثی را به خاطر آورند، درصد درستی تنها ۳۱٪ برآورد شد. بعدها آزمایشات مشابهی در زمینه‌ی خواب و حافظه توسط دکتر رابرت -استیکگلد شکل گرفت. حال علت بدخلقی افرادی که کمبود خواب دارند، به‌وضوح روشن است.

۸- زمانی را به کمک به دیگران اختصاص دهید

انسان همواره به دنبال خرید خانه‌های بزرگ‌تر، اتومبیل‌های جدیدتر و تلفن‌های به‌روزتر است و پس از خرید آن‌ها، شاید برای لحظاتی شادی بیشتری در قلب خود احساس نمایند؛ اما هیچ کدام در طولانی مدت میزان خرسندی او را افزایش نخواهند داد. این خوشحالی زودگذر است. محققان دریافته‌اند زمانی که بخشی از زمان و یا پول خود را به کمک به دیگران اختصاص می‌دهیم، این مسئله تأثیر قابل ‌توجهی بر میزان شادکامی ما خواهد داشت.

۹- بر زندگی ایده‌آل خود تمرکز کنید

«قلب انسان بدون کوچک‌ترین توجهی به مسیر حرکت پاها، به سمتی می‌رود که ذهن آن را می‌کشاند» – دکتر دانیل گیلبرت

زمانی که از برنده‌ شدن در یک قرعه‌کشی حرف می‌زنیم، اغلب سخنانمان معطوف به جاهایی که پس از آن می‌رویم و چیزهایی که می‌خریم. حتی ممکن است در فکر کمک به خیریه نیز باشیم؛ اما هرگز و یا به‌ندرت از وضعیت ذهن خود و خوشحالی و خیال آسوده‌ی خود سخن می‌گوییم. به همین دلیل تمرکز بر اولویت‌ها برای رسیدن به زندگی ایده‌آل، بسیار اهمیت دارد.

۱۰- بر روی نقاط قوت خود تمرکز نمایید

آیا خود را فردی کنجکاو، روشن فکر و یا شجاع می‌بینید؟ چگونه می‌توان از این نقاط قوت در جهت بهبود زندگی خود و دیگران استفاده کرد؟ این‌ها سؤالات کلیدی بوده و افرادی که به جای پنهان شدن پشت نقاط ضعف خود، از نقاط قوت خود بهره می‌برند، زندگی شادتری خواهند داشت. توانایی شناخت قابلیت‌ها از طریق بهره‌گیری از نقاط قوت، از بهترین راه‌های دستیابی به شادی و کمک به ایجاد جهانی بهتر خواهد بود.

شادی

کلام آخر

تأثیر تمامی این ۱۰ مورد بر ایجاد حس شادی در انسان، از لحاظ علمی اثبات شده است. اگر فکر می‌کنید زندگی‌تان مملو از مسئولیت‌های گوناگون بوده و اکنون نیز برای تغییر آن دیر شده، بیشتر فکر کنید!

هرگز برای آغاز یک زندگی شاد و لذت‌بخش دیر نیست.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی