مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

چطور پس انداز پول را از نوجوانی آغاز کنیم ؟

بخش اول : تصمیم گرفتن درباره‌ی مقداری که می‌خواهید پس‌انداز کنید و هدف از این کار

چطور پس انداز پول را از نوجوانی آغاز کنیم ؟

۱- برای خود هدف تعیین کنیداگر مقدار معینی پول در ذهن داشته باشید، پس‌انداز کردن پول‌تان بسیار آسان‌تر خواهد شداگر نمی‌توانید مقدار معینی را مشخص کنید، فقط نیمی از مقداری را که کسب می‌کنید یا به شما داده می‌شود، پس‌انداز کنیدمثلاً اگر امروز ۱۰ هزار تومان کسب درآمد داشتید، ۵ هزار تومان به پس‌انداز خود اضافه کنید.

  • قلک یا ابزار دیگر پس‌انداز خریداری کنیدیک مکان ویژه برای قرار دادن آن در نظر بگیریدجایی که تقریباً مخفی باشد؛ البته از کیف پول‌تان برای پس‌انداز کردن استفاده نکنیددرست است که جای ظاهراً مناسبی برای نگه داشتن پول به نظر می‌رسد، اما به این دلیل که به راحتی در دسترس شماست و قابل حمل است، حقیقتاً جای مناسبی برای پس‌انداز نیستزمانی که مکان مد نظر را پیدا کردید تا زمانی که به هدف‌تان نرسیدید، سعی کنید پولی از آن جابجا نکنید.

۲ – یک جدول رسم کنیدزمانی که تصمیم گرفتید هدف‌تان از پس‌انداز کردن چیست، تعداد هفته‌هایی را که تا زمان رسیدن به هدف باید بگذرد، محاسبه کرده و جدولی بکشید تا روی دیوار اتاق‌تان بزنیدهر هفته را بنویسید و یک کادر کنارش بکشیدهر بار که پولی به قلک یا محل پس‌اندازتان می‌ریزید، یک شکلک کنار آن هفته بکشید که نشان دهد تا چه حد به روز رسیدن به هدف نزدیک شده‌اید.

  • تعیین چندین مرحله‌ی مشخص، روشی عالی برای حفظ انگیزه به هنگام پس‌انداز کردن استمثلاً می‌توانید مرحله ۵ هزار تومان و سپس ۱۰ هزار تومان و ۱۵ هزار تومان و غیره را روی یک پوستر بزرگ در اتاق‌تان مشخص کنید و به هر مرحله رسیدید، آن را تیک بزنید.

۳ –  سیستم بودجه‌بندی شیشه مربا یا پاکت نامه را آغاز کنیدروی پاکت‌های نامه یا شیشه‌های مربا، عکس چیزی را که برایش پس‌انداز می‌کنید، نقاشی کرده و مبلغ معینی که هر هفته پس‌انداز می‌کنید، در آن بیندازیدمی‌توانید یکی برای مبالغ کمتر و یکی برای اهداف بزرگ‌تر داشته باشیدمثلاً شاید پس‌انداز کوتاه‌مدت‌تان برای خرید یک بازی ویدئویی باشد و ظرف بلندمدت برای خرید یک دوچرخه باشد.

۴ –  کاری را که قصد دارید با پس‌اندازتان انجام دهید، تصور کنیدیک تصویر از اقلامی که می‌خواهید بخرید با قیمت آن را از بروشور یا مجله ببریدآن را روی دیوار اتاق‌تان یا در جایی که زیاد ببینید، بچسبانیداین کار کمک بسیاری می‌کند تا برای رسیدن به هدف‌تان انگیزه پیدا کنید.

۵ – پول‌تان را در جایی بگذارید که وسوسه باعث نشود آن را برداشته و خرج کنیداگر به آسانی وسوسه می‌شوید، شاید لازم باشد عملاً پول پس‌انداز شده را از خودتان مخفی کنید؛ اما مطمئن باشید کلاً فراموش کردن پس‌انداز یا حتی جایی که آن را مخفی کرده‌اید، آنقدر کار دشواری نیستکمد خواهر یا برادر یا والدین ایده‌ی خوبی است، یا حتی می‌توانید از آنها بخواهید در یک مدت زمانی مشخص آن را از شما مخفی کنندبه این روش برای پیدا و خرج کردن آن پول مجبورید از سد آنها بگذرید.

 

بخش دوم : یافتن روش‌هایی برای ماندگار کردن پول‌تان

 

۱ – به یاد داشته باشید که قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شودهر پول خردی که دست‌تان می‌رسد، به شرط آنکه متعلق به فرد دیگری نباشد، پس‌انداز کنیدفراموش نکنید که هر چقدر هم کم خرج کنید، در مدت زمان طولانی تفاوتی قابل توجه ایجاد خواهد کردمثل این است که ۱۰۰ هزار نفر بگویند رأی‌شان هیچ اهمیتی ندارد، اما همه‌ی آنها با هم می‌توانند تفاوتی ایجاد کنند.

۲ – به دنبال انجام کارهای رایگان باشیدزمانی که با دوستان خود وقت می‌گذرانید، کاری انجام دهید که نیازمند خرج کردن پول نباشدمثلاً به پارک بروید یا فوتبال بازی کنیدیا اگر بیرون هستید و فاصله‌ی زیادی با خانه ندارید، به جای آنکه ۲ هزار تومان بدهید تا یک قوطی نوشابه بخرید، آن پول را پس‌انداز کرده و این مسیر را تا خانه طی کنید تا چیزی بنوشید.

۳ – هوشمندانه پول خرج کنیدبا توجه به پولی که هر هفته خرج می‌کنید، درصدی را مشخص کنید که می‌خواهید به پس‌اندازتان اضافه کنیداگر میسر باشد حداقل ۵ یا ۱۰ درصداز سرعت رشد پس‌اندازتان غافلگیر خواهید شدبه جای آنکه بگویید می‌خواهید مقدار بسیار زیادی پس‌انداز کنید و بعد هرگز این کار را نکنید، بهتر است با رقمی پایین شروع کنید.

۴ – با پول‌تان اقلام خوراکی نخرید مگر آنکه از قبل برنامه داشته باشیدخوراکی فقط چند دقیقه دوام می‌آورد و پس از آن دیگر وجود نخواهد داشتبرای پول‌تان نیز همین اتفاق می‌افتدخودتان در منزل آشپزی کنید و برای خود خوراکی بپزیدبسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.

  • یک روش جلوگیری از پرداخت پول برای خرید خوراکی یا خریدهای هیجانی این است که هرگز زمانی که گرسنه هستید به خرید نروید.

۵ – به یک نفر بگویید که مشغول پس‌انداز کردن هستیدبه این کار «مسئولیت‌پذیری» می‌گوینداساساً معنی آن این است که فرد دیگری جز خودتان از کارتان باخبر استدر زمینه‌ی پس‌انداز هدف از انجام این کار این است که اگر وسوسه شدید اجازه ندهند پول‌تان را خرج کنید؛ اما دقت کنید آن فرد نباید کسی باشد که شما را تشویق به خرج کردنش کند!

  • شاید آن فرد نیز مثل شما در حال پس‌انداز کردن برای رسیدن به یک هدف است و هر کس زودتر به هدفش برسد باید فرد دیگر را به سینما یا به هر چیزی که هر دوتان واقعاً دوست دارید، مهمان کند.

بخش سوم : کسب درآمد بیشتر برای افزایش پس‌انداز

۱ – کارهای فرعی محله‌تان را بر عهده بگیریددر ابتدا از افرادی که در محله‌تان زندگی می‌کنند، بپرسید آیا می‌توانید در انجام کاری کمک‌شان کنید یا خیراگر پاس‌خشان منفی باشد ناامید نشویدشاید در آن لحظه پول اضافه برای خرج کردن نداشته باشند؛ اما حداقل فایده‌اش این است که به دیگران خبر داده‌اید، آماده‌ی کمک هستید و به احتمال فراوان در آینده چند نفر از آنها، از شما کمک خواهند خواستچند نمونه از کارهایی که می‌توانید پیشنهاد دهید این موارد هستند:

  • چمن‌زنی
  • تمیز کردن حیاط
  • مرتب کردن انباری خانه‌ها
  • هرس‌کاری باغ یا پیاده‌روها
  • برف‌روبی

۲ – به همسایه‌تان پیشنهاد دهید زمانی که به مسافرت می‌رود، در منزل‌شان بمانیداین کار را «مراقبت از منزل» می‌نامند و اغلب شامل نگهداری از گیاهان، حیوانات خانگی و گرفتن نامه استدر بیشتر موارد هر روز به خانه‌ی آن فرد می‌روید و مطمئن می‌شوید همه چیز روبه‌راه است.

۳ – به دنبال روش‌های خلاقانه‌ای باشید تا پدر و مادرتان را وادار به کمک کنیدبلد بودن روش پس‌انداز پول از نوجوانی یک مسئله‌ی بسیار مهم در زندگی به شمار می‌روداگر از همان کودکی به والدین‌تان نشان دهید که می‌توانید این کار را انجام دهید، حتی اگر در ابتدا فقط یک مقدار اندک باشد، احتمال آنکه به شما کمک کنند بیشتر خواهد بودمی‌توانید پیشنهادهای زیر را در نظر بگیرید:

  • کارت هدیه‌ای را که فردی به شما می‌دهد به مادر یا پدرتان دهید تا استفاده کنند، اما آنها باید به مقدار ارزش آن کارت به شما پول دهند.
  • یک حساب بانکی باز کنید که والدین یا قیم‌تان به جای شما با آن کار کنندخدمات حساب بانکی متنوعی برای کودکان فراهم استمی‌توانید سپرده‌ی دوره‌ای یا معین را انتخاب کنید و بابت پولی که پس‌انداز می‌کنید از بانک سود بگیریداگر بین سنین ۷ تا ۱۰ سال هستید، از والدین‌تان بخواهید یک حساب پس‌انداز خردسالان برای شما باز کنند.
  • رفتارتان با والدین یا هر کسی که به شما پول تو جیبی می‌دهد، بسیار خوب باشد و از آنها افزایش پول تو جیبی بخواهید.ارزش امتحان کردن را دارددر بدترین حالت پاسخشان منفی خواهد بود.

۴ – کارآفرین شویدکارآفرین کلمه‌ای زیباست به جای گفتن «کسب و کار خود را آغاز کنید» و هرگز نمی‌توانید بگویید برای آغاز کسب‌وکار زیادی سنتان کم استمثلاً اگر استعدادی نظیر گیتار زدن یا نقاشی کشیدن، دارید، بابت انجام آن از دیگران پول بگیریدهمچنین به ساختن اشیاء و فروختن اقلامی نظیر کلاه یا شالی که خود می‌بافید، فکر کنیداگر در یک محله یا بلوک زندگی می‌کنید، یک دکه‌ی آب میوه فروشی راه بیندازید یا از یک فروشگاه تخفیف‌دار آب‌نبات بخرید و بفروشید تا سود کنید.

۵ – تمیزکاری کنیدآیا زمانی که اتاق خواهر یا برادرتان تمیز نیست، والدینتان عصبانی می‌شوند؟ پیشنهاد دهید در ازای گرفتن پول، اتاق‌شان را تمیز کنیداگر خواهر یا برادرتان پول ندارد، از پدر و مادرتان بپرسید آیا بابت انجام این کار به شما پولی می‌دهند یا خیراگر از مشاهده‌ی این همه شلوغی خسته شده باشند، احتمالاً پیشنهاد شما را می‌پذیرند.

روش شما برای پس انداز پول چیست ؟

منبع :‌ چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی