مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

۱۰ شغل پردرآمد بدون نیاز به مدرک دانشگاهی

امروزه دسته جدیدی از شغل‌ها وجود دارند که تمرکز خود را به جای تجربه پیشین و مدرک دانشگاهی، بر مهارت فرد در آن کار قرار داده‌اند. در این‌گونه شغل‌ها، فرد مورد نظر باید مهارتی خاص و ویژه در یک زمینه مشخص داشته باشد و داشتن مدرک دانشگاهی یا سابقه کار ملاک نیست. معمولاً متقاضیان این‌گونه شغل‌ها می‌توانند مهارت مورد نیاز خود را با گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه کسب نمایند.

شغل‌های مذکور در صنایع بسیاری یافت می‌شوند و به صورت مشخص‌تری در بخش‌های سلامت، فناوری اطلاعات و تولید رایج هستند. بیمارستان‌ها، دولت‌ها، مدارس، مراکز تولید، شرکت‌های تکنولوژی و سایر سازمان‌ها در حال روی آوردن به کارکنانی با مهارت بیشتر و نه صرفاً افرادی با مدرک دانشگاهی هستند. حتی برخی از شرکت‌ها پا را فراتر گذاشته و دوره‌های آموزشی برای افرادی که خود را مناسب این‌گونه شغل‌ها می‌دانند، با تخفیف‌های ویژه‌ای ارائه می‌کنند.

در اینجا فهرستی از شغل‌های فوق‌الذکر را مشاهده خواهید کرد. این شغل‌ها نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی نداشته، درآمدی مناسب دارند و نیاز جامعه نیز به آن‌ها فراوان است. توضیحات مربوط به هر شغل را مطالعه نمایید و شغل مناسب خود را بیابید.

۱- برنامه‌نویس کامپیوتر

برنامه‌نویسان کامپیوتر کدهایی را طراحی می‌کنند که به وسیله آن‌ها برنامه‌های کامپیوتری قابلیت عملکرد خود را به دست می‌آورند. این افراد نیاز به دانستن طیف وسیعی از زبان‌های برنامه‌نویسی نظیر جاوا و c++ دارند. این امکان برای آن‌ها وجود دارد که برای شرکت‌های مختلفی نظیر شرکت‌های طراحی سیستم‌های کامپیوتری، شرکت‌های نرم‌افزاری و حتی شرکت‌های مالی کار کنند. از آنجایی که این‌گونه فعالیت‌ها به وسیله کامپیوتر انجام می‌شوند، انعطاف‌پذیری این شغل را به وسیله کار از راه دور افزایش داده است.

در حالی که بسیاری از برنامه‌نویسان مدرک لیسانس دارند، برخی فقط نیاز به یک مدرک مربوطه و یا سابقه کاری بالا در کد نویسی دارند. برنامه‌نویسان همچنین می‌توانند در برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی به درجه تخصص برسند که این درجه فرآیند استخدام آن‌ها را در شرکت‌های برنامه‌نویسی تسهیل خواهد نمود.

۲- تحلیلگر امنیت سیستم

یک تحلیلگر امنیتی کامپیوتر که به عنوان یک تحلیلگر امنیت اطلاعات نیز شناخته می‌شود، به حفاظت از شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌های یک سازمان کمک می‌کند.

بعضی از کارفرمایان تحلیل‌گرانی را با مدرک لیسانس در زمینه علوم کامپیوتر و یا زمینه‌های مرتبط می‌خواهند و گاهی اوقات حتی نیازمند کاندیداهایی با مدرک کارشناسی ارشد در سیستم‌های اطلاعاتی هستند. با این حال، برخی از شرکت‌ها بر میزان مهارت در علوم رایانه، برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات به جای مدرک دانشگاهی تأکید می‌کنند.

۳- متخصص پشتیبانی سیستم

یک متخصص پشتیبانی سیستم وظیفه دارد تا به مردم در زمینه تجهیزات کامپیوتری و همچنین مسائل نرم‌افزاری کمک کند. آن‌ها ممکن است به کارکنان بخش فناوری اطلاعات یا کاربران غیرفناوری اطلاعات در یک سازمان، در مشکلات رایانه‌ای آن‌ها کمک کنند. آن‌ها به افراد به صورت حضوری، تلفنی و یا آنلاین کمک می‌کنند.

به‌طور کلی، متخصصان پشتیبانی از کامپیوتر به مدرک دانشگاهی نیاز ندارند. در عوض، آن‌ها به دانش کامپیوتر و همچنین ارتباطات و مهارت‌های مردمی نیازمند هستند. اغلب، آن‌ها به چند مدرک کامپیوتر یا دوره‌های فناوری اطلاعات و یا دارای مدرک مرتبط نیز نیاز دارند. بعضی از شرکت‌ها متخصصان پشتیبانی کامپیوتری که گواهینامه تأیید صلاحیت دارند را استخدام می‌کنند.

۴- مدیر پایگاه داده

مدیر پایگاه داده به فردی اطلاق می‌شود که اطلاعات را با استفاده از نرم‌افزار مخصوص ذخیره و سازمان‌دهی می‌کند. او داده‌ها را امن و در دسترس افرادی قرار می‌دهد که اجازه دسترسی به آن‌ها را دارند. مدیران پایگاه داده می‌توانند تقریباً در هر صنعتی کار کنند، اما معمولاً برای شرکت‌هایی در زمینه طراحی و پشتیبانی سیستم‌های کامپیوتری مشغول به کار هستند.

در حالی که برخی از کارهای مدیریت پایگاه داده نیاز به مدرک لیسانس یا مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت سیستم‌های اطلاعات دارند، برخی از کارفرمایان به دنبال مدیران پایگاه داده هستند که دانش قوی در زمینه زبان‌های پایگاه داده مانند  SQLدارند.

۵- پزشک سونوگرافی

این افراد به عنوان تکنسین فراصوت نیز شناخته می‌شوند. یک دستگاه سونوگرافی تحت نظارت یک پزشک برای تولید تصاویر فراصوت برای بیماران کار می‌کند. پزشکان سونوگرافی در بیمارستان‌ها، مطب‌ها، مراکز پزشکی و آزمایشگاه‌ها کار می‌کنند.

در حالی که برخی از افراد دارای مدرک لیسانس در سونوگرافی هستند، مدارک تحصیلی و دوره‌های گواهینامه‌ی یک ساله نیز برای این امر وجود دارد.

۶- ابزار و قالب‌ساز

سازندگان ابزار و قالب، نوعی ماشین‌ساز هستند که قطعات مکانیکی مختلفی را که برای تولید ابزار مورد نیاز فرایند تولید استفاده می‌شود، راه‌اندازی می‌کنند.

ابزار و قالب‌سازان می‌توانند مهارت‌های لازم را از طریق برنامه‌های کارآموزی، مدارس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و دانشکده‌های فنی فرا بگیرند. اگر کار این افراد شامل کار با ماشین‌آلاتی کنترل شده توسط کامپیوتر باشد، این افراد ممکن است به گذراندن دوره‌های IT بیشتری نیاز داشته باشند.

۷- مدیر شبکه و سیستم‌های کامپیوتری

مدیران شبکه و سیستم‌های کامپیوتری، فرآیند نصب سیستم‌های کامپیوتری را برای شرکت‌ها انجام می‌دهند. از آنجایی که تقریباً در هر صنعت سیستم‌های شبکه و رایانه‌ای پیدا می‌شود، این مدیران در هر زمینه‌ای نظیر فناوری اطلاعات، امور مالی و آموزش کار می‌کنند.

در حالی که برخی از شغل‌های مدیریت سیستم‌های شبکه و سیستم‌های کامپیوتری نیاز به مدرک لیسانس دارند، فرصت‌های شغلی بیشتری وجود دارند که فقط به یک گواهی و مهارت‌های رایانه قوی نیاز دارند.

۸- تکنسین داروخانه

تکنسین داروخانه به داروسازان کمک می‌کند تا داروها را به مشتریان و یا متخصصان بهداشت و درمان ارائه دهند. اکثر آن‌ها در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های دارویی فعالیت دارند، اما برخی دیگر نیز در بیمارستان‌ها و یا در فعالیت‌های خصوصی مشغول به کار هستند.

از آنجایی که بسیاری از تکنسین‌های داروسازی کار را از طریق آموزش در محل کار فرا می‌گیرند، دوره چهارساله آموزشی به طور کلی مورد نیاز نیست.

۹- تکنسین رادیولوژی

این افراد که به عنوان رادیوگراف نیز شناخته می‌شوند، تصویربرداری اشعه ایکس و سایر تصویربرداری‌های تشخیصی را انجام می‌دهند. آن‌ها تحت نظر پزشکان مشغول به کار بوده، تصویر مورد نظر آن‌ها را تهیه و به آن‌ها در زمینه ارزیابی کمک می‌نمایند. آن‌ها در بیمارستان‌ها، مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز مراقبت‌های سرپایی کار می‌کنند.

بیشتر تکنسین‌های رادیولوژی دارای مدرک کارشناسی در رشته تصویربرداری هستند. این برنامه‌ها معمولاً برای تکمیل نیاز به ۱۸ ماه تا دو سال زمان دارند.

۱۰- ارزیاب کنترل کیفی

ارزیاب کنترل کیفیت خدمات نحوه ارائه خدمات و چگونگی بهبود آن‌ها را تحلیل می‌کند. یک ارزیاب معمولاً از نرم‌افزار برای ارزیابی کیفیت و تجربه کاربر استفاده می‌کند. موارد مورد نیاز یک ارزیاب کنترل کیفی خدمات در صنعت متفاوت است، اما آن‌ها به طور کلی نیاز به مهارت‌های کامپیوتری قوی دارند.

شغل ارزیاب کنترل کیفی در کنار دانش کامل به نرم‌افزار تحلیل‌گر مورد استفاده در کارخانه، نیاز به تجربه (به طور کلی حداقل ۳ سال) در صنعت دارد. با این حال، این کار به طور کلی نیازی به مدرک دانشگاهی ندارد.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۱)

مطلب خوبی بود 
پاسخ:
ممنون از لطفتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی