مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

۲۳ کسب‌وکار با سرمایه کمتر از یک میلیون تومان

شروع کسب‌وکاری به‌صورت آنلاین و اینترنتی طبیعتاً یک انتخاب واضح است؛ اما تعدد انتخاب‌های موجود با سرمایه‌ای کمتر از یک ‌میلیون تومان باعث حیرت می‌شود! برخی از این موارد غیر از وقت نیازمند هیچ‌گونه سرمایه‌ی اولیه‌ی دیگری نیستند. نکته‌ی کلیدی در ابتدای کار، یافتن کم‌هزینه‌ترین راه ممکن برای فروش محصولات و سپس به‌کارگیری سود عایدی از فروش در مراحل بعدی است. برخی از کارآفرینان با همین فرمول ساده استارتاپ خود را به یک کسب‌وکار میلیونی تبدیل کرده‌اند.

این مسئله معمولاً مستلزم شروع کسب‌وکار در خانه بوده و همانند تمام ایده‌های بزرگ کسب‌وکار، با پاسخ‌دهی به یک نیاز آغاز می‌شود. حتی اگر هدف فروش چیزی است، می‌بایست حوزه‌ای را یافت که در آن دست زیاد نبوده و بهترین سرویس را ارائه داد.

فرد باید در مرحله‌ای از کار، برای رسمی کردن شرکت با ایجاد یک ساختار قانونی همچون شرکتی با مسئولیت محدود، خرید بیمه‌ی مسئولیت و.. تصمیم‌گیری نماید.

تصمیم‌گیری

در این مسیر جهت آگاهی از برخی انتخاب‌های موجود، سایت میدون با ارائه‌ی مجموعه‌ای از کسب‌وکارهای ارزان، راهنمای مناسبی است. چک یک میلیون تومانی را پیش چشمان خود گذاشته و به کارهایی که می‌توان با آن انجام داد، فکر کنید.

قطعات خودرو

۱- قطعات خودرو

برای شرح طیف وسیعی از کسب‌وکارهای احتمالی که می‌توان با مبلغی کمتر از یک میلیون تومان راه‌اندازی کرد، با یک احتمال بعید آغاز می‌کنیم. یکی از انتخاب‌های موجود، راه‌اندازی یک کسب‌وکار فروش عمده‌ی قطعات دست دوم یا اوراقچی است. این کسب‌وکار در عرض ۲ هفته و با مبلغی معادل ۵۰۰ هزار تومان قابل راه‌اندازی بوده و می‌توان پس از مدتی آن را گسترش داد.

۲- کتاب‌های دست‌دوم

هنگام مشاهده‌ی حراج کتب درسی دست‌دوم، با تلفن همراه خود سری به برنامه‌ی بوکسام بزنید و ببینید که خریداران برای این کتب تا چه میزان هزینه پرداخت می‌کنند؛ سپس نیمی از آن یا حتی کمتر را پیشنهاد دهید. در کتب استفاده شده اغلب خطوط حاشیه‌ای دیده می‌شود، اما خریداران اینترنتی هر نوع کتابی را می‌پذیرند و اغلب هزینه‌ی تحویل با برچسب قابل چاپ را نیز خواهند پرداخت.

از دیگر گزینه‌های ممکن، خرده‌فروشی این کتب در سایر سایت‌های اینترنتی است. پس از آشنایی با بازار و کمی آربیتاژ در خرید کتب قدیمی از سایت‌های ارزان‌تر و فروش آن‌ها به فروشندگان بزرگ‌تر آنلاین، می‌توان از سود عایدی در جهت گسترش کسب‌وکار استفاده کرد.

۳- نقاشی خانه

در بسیاری از شهرها، برای کار کردن به‌عنوان یک نقاش پیمانکار، به داشتن گواهی و مجوز نیاز نیست و اگر کار خود را با نقاشی داخلی ساختمان شروع کنید، به حداقل تجهیزات ممکن نیاز خواهید داشت. هر فرد با مشاهده ویدیوهای آموزش نقاشی خانه در سایت‌هایی همچون آپارات، گذراندن کارگاه‌های آموزشی و کمی تمرین و نقاشی کردن دیوارهای خانه خود، پس از مدتی فوت‌وفن‌های کارآمد این شغل را می‌آموزد.

۴- پاک‌سازی پنجره‌ها

از کسب‌وکارهایی که به سرمایه‌ای کمتر از یک میلیون تومان نیاز دارد، می‌توان به نظافت پنجره‌ها اشاره کرد. با این حال، برای پاک‌سازی پنجره‌های بزرگ فروشگاه‌های خرده‌فروشی، ممکن است به تجهیزاتی با ارزش بیش از یک میلیون تومان نیاز باشد؛ بنابراین از خانه‌های مسکونی و با ابزارهای پایه آغاز کرده و با سود عایدی، ابزارآلات بهتری خریداری نمایید. نحوه‌ی انجام این کار در قالب بی‌شمار آموزش آنلاین در دسترس همگان قرار گرفته است.

۵- خدمات تاکسی‌رانی

امروزه به کمک سیستم‌های خدمات تاکسی‌رانی مانند اسنپ، می‌توان بدون صرف هیچ هزینه اولیه و تنها با استفاده از اتومبیل شخصی یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کرد. اگر همه چیز خوب پیش رود، می‌توان با سود عایدی از این کسب‌وکار یک تاکسی معمولی خریداری کرده و یا خدمات شوفری ارائه داد. البته در این مسیر نیز برای کسب سود بیشتر، در نهایت به استخدام کارمندان و زیردستان بیشتر نیاز است.

تدریس خصوصی

۶- تدریس خصوصی

تدریس خصوصی نیز یکی از کسب‌وکارهایی است که می‌توان با سرمایه‌ای کمتر از یک میلیون تومان آغاز کرد. پیشتر، یافتن بازار مناسب برای تدریس کار آسانی نبود؛ اما امروزه با پلتفرم‌های آنلاین که در دسترس همگان قرار دارند، راه‌اندازی این کار از همیشه آسان‌تر شده است.

اگر توانایی کمک به دانشجویان در موضوعات علمی را دارید، در سایتی مشابه استاد بانک ثبت نام نمایید و اگر ترجیح می‌دهید افراد را در زمینه‌هایی چون ساز زدن، نقاشی و آموختن زبان دیگر آموزش دهید، استاد سلام را امتحان کنید. این وبسایت‌ها برای برقراری ارتباط شما با هنرجویان و دانش آموزان کارمزد بسیار ناچیزی دریافت کرده و برای ثبت نام و شروع به کار، هزینه‌ای نخواهند داشت؛ به‌راحتی می‌توان مشتریان خود را یافت و همچنین سایر اساتید را استخدام کرد تا در کسب‌وکار ما همکاری کنند.

۷- خدمات راهنمای تور

در اینجا نیز اینترنت با کاهش موانع شروع کار، تغییرات شگفتی ایجاد کرده است. در ابتدای کار بهتر است پخش کارت ویزیت و یا تلاش برای راضی کردن آژانس‌های مسافرتی به تبلیغ کسب‌وکار خود را کنار بگذارید. اگر یک منطقه را به‌خوبی می‌شناسید، در سایتی مشابه دالاهو ثبت نام کرده و با پرداخت هزینه ناچیز، مشتریان خود را بیابید. پس از آن که فوت‌و‌فن‌های کار را به‌خوبی آموختید و کمی سرمایه پس‌انداز کردید، حال می‌توانید به بازدیدکنندگان پیشنهاد دهید که از این پس مستقیماً به خود شما و کارکنانتان مراجعه نمایند.

۸- خدمات اظهارنامه مالیاتی

برای یادگیری یک شغل بدون پرداخت هزینه زیاد آموزش، چه راهی بهتر و ارزان‌تر از این وجود دارد؟ در موتور جستجو «آموزش پر کردن فرم اظهارنامه مالیاتی» را جست‌وجو کنید، می‌بینید که سایت‌هایی که این آموزش‌ها را ارائه می‌دهند، حداقل در فصل پر کردن اظهارنامه، به‌وفور در دسترس قرار دارند. پس از کسب تجارب کافی، وقت آن می‌رسد که وارد عمل شوید. می‌توان برای پایین نگاه داشتن هزینه‌ها، کسب‌وکار را از خانه آغاز کرده و پس از مدتی راه خود را به دل دفتری که چندین کارمند در آن کار می‌کنند، باز کرد.

کف‌سازی

۹- کسب‌وکار کف‌سازی

این شغل با مبلغی معادل ۵۰۰ هزار تومان و سفارش تعدادی کارت ویزیت قابل راه‌اندازی است. با کار تأسیسات شروع کنید تا به خرید ابزارآلات گران در ابتدای کار نیازی نباشد. درس کاملاً روشن است: به دنبال نقطه ورودی با هزینه کم بوده و از درآمد و سود عایدی در جهت گسترش کسب‌وکار استفاده نمایید.

۱۰- خدمات نظافت

بار دیگر به فکر یک نقطه شروع کم‌هزینه باشید تا هزینه راه‌اندازی کار کمتر از یک میلیون تومان باقی بماند. می‌توان برای تمیزکاری خانه‌ها، از وسایل و تجهیزاتی که پیشتر برای نظافت خانه خود به کار می‌بردیم، استفاده کرده و سپس با سود عایدی از این کار، تجهیزات تخصصی برای خدمات به سایر مشتریان خریداری کرد.

۱۱- بازارهای خرده‌فروشی

این بازارها در بسیاری از مناطق کشور برپا بوده و افراد می‌توانند نزدیک‌ترین آن‌ها را با راهنمای آنلاین پیدا کنند. برای یک شروع کم هزینه، بازاری بیابید که امکان پرداخت روزانه‌ی هزینه‌ی مکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ سپس در این بازار به دنبال مکانی باشید که هزینه‌ی آن به نسبت ارزان بوده و می‌توانید از فروش وسایل خود درآمد داشته باشید. چه درآمدی؟ سودی عاید از فروش وسایلی از خانه که در هر حال می‌بایست به دور انداخته و یا به سمساری فروخته می‌شدند.

۱۲- فروش در وب‌سایت دیوار

هر فرد می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر از یک میلیون تومان فروش در وب‌سایت دیوار را آغاز کند. کار خود را با فروش لوازم بلا‌ استفاده در خانه آغاز نمایید؛ سپس با پولی که به دست می‌آورید، در فکر فراهم آوردن مکانی برای فروش خود باشید. برای مثال، برخی از فروشندگان محصولات خود را در فروش‌های بزرگ خریداری کرده و تنها اقلام ارزانی را نگه می‌دارند که قابلیت فروش دوباره دارند.

۱۳- صابون‌های خانگی

با مطالعه‌ی دستورالعمل‌های آنلاین آموزش ساخت صابون و دنبال کردن آن‌ها، می‌توان برخی از دانش‌های پایه‌ای ساخت صابون را به دست آورد که در ابتدای کار تنها شامل مقدار کمی مواد اولیه و چندین ابزار معدود است. برای ساخت صابون می‌بایست روغن‌های مختلف را با آب قلیا و اسانس مخلوط کرد. البته، طبیعتاً کسی نمی‌تواند با صابون‌های تولید انبوه رقابت کند، بنابراین بهتر است محصولات خاص خود را بسازید. پیدا کردن یک رایحه جدید یا روشی خلاقانه برای بسته‌بندی و بازاریابی، در فروش محصول کمک بسیاری خواهد بود. می‌توانید محصولات خود را ابتدا به دوستان خود فروخته و یا در غرفه‌ای از بازارهای خرده‌فروشی یا نمایشگاه صنایع‌ دستی آن‌ها را به فروش گذاشت.

۱۴- تحویل مواد غذایی

با داشتن یک ماشین شخصی، تمام آنچه را که برای شروع کار عرضه مواد غذایی نیاز است، هم‌اکنون در اختیار دارید. به سبب وفور خدمات آنلاین فروشگاهی، همواره بازاری برای خرده‌فروشان وجود دارد. برای تحویل به موقع محصولات به دست مشتری و کسب سود کافی از این راه، ممکن است مجبور شوید خدمات خود را به منطقه‌ی کوچکی محدود نمایید.

در این زمینه می‌توان کار خود را با نزدیک شدن به ساکنان سالخورده یک مجتمع مسکونی آغاز کرد. به این ترتیب که طی قراردادی، ۲ روز در هفته و در هر نوبت تا حد امکان سفارش‌های مورد نیاز آن‌ها را تحویل دهید. برای تسهیل در روند پرداخت بهتر است یک دستگاه کارت‌خوان که به گوشی هوشمندتان نیز متصل است، به همراه داشته باشید.

۱۵- خدمات مأموریتی

خدمات مأموریتی ممکن است شامل یک کسب‌وکار عادی مرتبط با تحویل مواد غذایی به خانه و یا برعکس باشد. در این شغل داشتن یک اتومبیل شخصی به معنای آمادگی لازم برای شروع کار است. اغلب افرادی که در خانه از یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنند، به کسانی احتیاج دارند که در نبود آن‌ها هرازگاهی به این حیوانات سر بزنند و یا اگر خانه‌نشین هستند، کسی برای آن‌ها خرید کند. برای شروع کار با کمترین هزینه ممکن و اطلاع از نوع مشاغلی که این سرویس خدماتی می‌تواند ارائه دهد، به سایتهومینو مراجعه کنید. این وب‌سایت یک پلتفرم آنلاین است که افراد متقاضی خدمات را با قیمت توافقی به انجام دهندگان آن خدمات متصل می‌کند. این مسئله، حداقل در ابتدای کار، نیاز شخص به صرف هزینه برای بازاریابی شغل را برطرف خواهد کرد. پس از مدتی ممکن است مکانی یابید که برای شغلتان مناسب و سودآور است. برای مثال اگر افراد زیادی برای رساندن حیوانات خانگی خود به نوبت دامپزشکی تماس می‌گیرند، شاید بخواهید پس از مدتی شغل خود را به خدمات تاکسی حیوانات تغییر دهید.

۱۶- فروش آبمیوه‌های ترکیبی

همه افراد می‌توانند نحوه ترکیب هزاران نوشیدنی مختلف را در اینترنت و به‌ صورت آنلاین بیاموزند؛ اما برای اشتغال به عنوان یک آبمیوه فروش آزاد، به کمی تجربه‌ی واقعی نیاز است. البته نیازی به داشتن یک شغل ثابت نیست؛ برای شروع می‌توان از تهیه آبمیوه برای نشست‌های خیریه آغاز کرد که راه خوبی برای کسب تجربه و معرفی خود به مشتریان احتمالی است. در برخی منابع، سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع این کار مبلغی بالاتر از یک میلیون تومان برآورد شده؛ اما اگر در آغاز تنها با مشتریانی کار کنید که تجهیزات لازم را دارند یا مسئولیت تهیه نوشیدنی برای میهمانی‌هایی را به عهده گیرید که انتظارات در آن پایین‌تر بوده، به هزینه‌ای بیشتر از یک میلیون تومان نیاز نخواهید داشت و با جمع‌آوری انعام‌ها و دستمزد خود، ممکن است به ازای هر میهمانی درآمدی معادل ۵۰۰ هزار تومان داشته باشید. گام بعدی استخدام چندین زیردست با قیمت ساعتی و اخذ مبلغی بیشتر از مشتریان به ازای هر کدام از آن‌هاست.

۱۷- تربیت حیوانات

این شغل یکی از مواردی است که بدون تجربه قبلی نمی‌توان به آن وارد شد. از سوی دیگر، مهارت‌های مورد نیاز این کار در راهنماهای آنلاین و همچنین ویدیوهای موجود در اینترنت، به‌راحتی در دسترس است. اشتغال به یک کار پاره‌وقت در مغازه‌ی فروش حیوانات خانگی برای داشتن حداقل دستمزد در طول دوره‌ی یادگیری و کسب تجربه‌ی کافی، کمک بزرگی خواهد بود. همچنین برای یک شروع کم هزینه، راه‌اندازی کسب‌وکار در خانه انتخاب مناسبی است. برای ایجاد اعتبار، از تربیت حیوانات دوستان خود به ‌رایگان و یا با هزینه بسیار کم آغاز کرده و نمونه‌ای از رضایت آن‌ها را روی وب‌سایت کاری خود قرار دهید.

۱۸- بازاریابی اینترنتی

نکته‌ای که بازاریابی را به شغلی جذاب و پرطرفدار تبدیل کرده، عدم نیاز به هزینه اولیه زیاد یا خرید اقلام گران‌قیمت برای شروع کار است. فرد می‌تواند محصولات را به صورت آنلاین بفروشد، مبالغ پرداختی توسط مشتریان را جمع‌آوری کرده و به تأمین‌کنندگان کالا تحویل دهد؛ سپس آن‌ها محصولات را در صورت تمایل با لوگوی شرکت فرد بازاریاب برای مشتریان خواهند فرستاد.

امروزه بسیاری از تأمین‌کنندگان در اینترنت به دنبال افرادی برای فروش محصولات خود هستند. برخی از آن‌ها محصولات متنوعی ارائه می‌دهند؛ اما اگر قصد دارید روی یک محصول خاص یا یک خط تولید تمرکز کنید، می‌توانید به دنبال تولیدکننده‌ای باشید که محصولات خود را به‌طور ویژه از طریق عاملان اینترنتی می‌فروشد. به‌قدر کافی تحقیق کرده و از اعتبار شرکتی که یافته‌اید، مطمئن شوید. ایجاد وب‌سایت راه مناسبی برای فروش محصولات است، البته تنها راه موجود نیست! در سایت‌های حراجی مانند دیوار نیز از این محصولات به‌خوبی استقبال می‌شود.

۱۹- مدیریت رسانه‌های اجتماعی

کسب‌وکارهای گوناگون برای مدیریت رسانه‌های اجتماعی خود به افراد کاردان نیازمند هستند. آن‌ها جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به شرکت خود و معرفی محصولات، نیاز دارند تا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام تبلیغ کنند و بسیاری از افراد نحوه‌ی کار کردن با این شبکه و سایر رسانه‌های اجتماعی را به‌خوبی می‌دانند. به کمک آموزش‌های آنلاین، کمی بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی کار مشاور رسانه‌های اجتماعی تحقیق کنید؛ سپس در میان اطرافیان خود کمی جست‌وجو کنید تا ببینید به چنین خدماتی نیاز دارند یا خیر. گاهی گسترش حیطه کاری و تقویت مهارت‌ها نیازمند استخدام کارکنان بیشتر است، به‌گونه‌ای که بتوان بر جذب مشتریان جدید تمرکز کرد. هزینه راه‌اندازی این شغل تقریباً صفر است.

۲۰- دستیار مجازی

اگر در حال حاضر یک دستگاه تلفن، یک کامپیوتر و اینترنت در اختیار دارید، می‌توانید یک دستیار مجازی (VA) باشید. این مورد یکی از داغ‌ترین کسب‌وکارهای جدیدی است که می‌توان با هزینه‌ای کمتر از یک میلیون تومان آغاز کرد. این کار بنا به نیازهای مشتریان خدمات متعددی از قبیل آماده‌سازی گزارشات، تحقیقات، ویرایش، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، تعیین وقت ملاقات و بسیاری از خدمات دیگر را شامل می‌شود. گاهی در این کسب‌وکار نیز برای کسب درآمد بیشتر، به استخدام کارکنان بیشتر نیاز خواهد بود.

بازیافت ضایعات فلزی

۲۱- بازیافت ضایعات فلزی

برای شروع این کار تنها نیاز اولیه، جست‌وجو جهت یافتن گاراژ و یا یک سرپناه کوچک خواهد بود. این مورد نیز یکی از کسب‌وکارهایی بوده که با هزینه‌ای کمتر از یک میلیون تومان قابل راه‌اندازی است. مس و آلومینیوم از ارزشمندترین فلزات رایج هستند و تقریباً در هر شهری بیش از یک یا دو خریدار ضایعات فلزی برای آن‌ها یافت می‌شود. پس از اولین فروش، به دنبال تأمین بیشتر آهن‌آلات خود باشید؛ همچنین در انجمن‌های آنلاین ضایعات فلزی، تمامی مشاوره‌های مورد نیاز برای شروع کار در دسترس قرار دارند.

۲۲- مشاوره

اگر از توانایی مشاوره به افراد در یک زمینه‌ی خاص برخوردار هستید؛ اما برای راه‌اندازی کسب‌وکار مشاوره سرمایه‌ای ندارید، مشکلی نیست! کار خود را از راه‌های ممکن آغاز کنید. با هزینه‌ای ناچیز، تعدادی کارت ویزیت سفارش داده و مبلغی برای‌ هاست و دامنه یک وب‌سایت کاری کنار بگذارید. پس از یافتن مشتریانی که به دانشتان بیش از ظاهر کارتان بها می‌دهند، حال می‌توانید بخشی از سود خود را به راه‌اندازی یک تشکیلات حرفه‌ای اختصاص دهید.

۲۳- طراحی لوگو

در صورت تمایل به مشاغلی که با هنر در ارتباط هستند، راه‌اندازی کسب‌وکار طراحی لوگو نقطه شروع مناسبی است. می‌توانید با طراحی لوگوهای بسیار خاص و منحصر به فرد و البته گران آغاز کرده و یا الگوهای ارزان‌قیمتی ارائه دهید که ظاهر آن با توجه به نیاز مشتری قابل تغییر است. همچنین در کنار فروش لوگو، با ارائه‌ی خدمات جانبی می‌توان درآمد بیشتری از این شغل کسب کرد. اولین فروش خود را بدون سرمایه هنگفت یا هزینه ناچیزی ثبت کرده و سپس از سود عایدی از آن در جهت گسترش کسب‌وکار خود استفاده نمایید. این کلید راه‌اندازی یک شغل با هزینه اولیه‌ی کمتر از یک میلیون تومان است.

آیا ایده دیگری برای شروع یک کسب‌وکار جدید و کم هزینه در ذهن دارید؟ آیا شغل دیگری می‌شناسید که برای راه‌اندازی آن بهسرمایه‌ای کمتر از یک میلیون تومان نیاز باشد؟

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۳)

بسیار عالی بود. با تشکر از زحمات شما 

مطلب جامعی بود. ممنون 

مطلب جامعی بود. ممنون 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی