مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

دانستنی‌ها درباره خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

  • خرچنگ عنکبوتی ژاپنی را می‌توان به‌راحتی به عنوان بزرگ‌ترین مفصل‌دار زنده معرفی کرد. لااقل به خاطر پاهای بزرگش و فاصله‌ی زیادی که میان آن‌ها وجود دارد.
  • متأسفانه، این موجود در منطقه‌ی بسیار محدود و بسته‌ای در آسیا زندگی می‌کند. این مسئله، خطرات و تهدیدات بی‌شماری را برای او به وجود میاورد.
  • مثل تمام گونه‌های جانوری‌ که مثل او در محیط‌های بسته زندگی می‌کنند، او تحت تأثیرات منفی تغییرات ناگهانی آب‌وهوا و خرابی منطقه‌ی زندگی‌ خود است. مسئله‌ی تأسف‌آور دیگری که وجود دارد، این است که یکی دیگر از خطرات موجود برای این جانور، علاقه‌ی شدید انسان‌ها به خوردن آن است. با وجود تهدیدات بی‌شماری که او را تهدید می‌کند، باز هم به عنوان مفصل‌دار خوشمزه‌ای شناخته می‌شود.
  • متأسفانه سازمان محیط‌ زیست جهانی هنوز تصمیمی برای حفظ کردن این گونه‌ی جانوری بی‌نظیر نگرفته است.

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

اطلاعاتی درباره‌ی ویژگی‌های جسمانی

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی که به طرز حیرت‌آوری بزرگ است، پاهایی دارد که هر کدام به طول ۵,۵ متر می‌رسند؛ اما با این وجود، خود بدن در مقایسه با پاها در اندازه‌ای کوچک باقی می‌ماند. کاسه‌ی بدنی آن‌ها به‌طور معمول تا حدود ۴۰ سانتی‌متر قطر دارد. این موجودات تفاوت جنسیتی بسیار کوچکی را در خود نشان می‌دهند. بدین صورت که جنس نر این موجود، عضوی دراز در بدن خود دارد که آن هم به منزله­ی چنگ یا یکی از پاهایش محسوب می‌شود. رنگ آن‌ها به‌طور معمول نارنجی روشن باقی می‌ماند. اگرچه که لکه‌هایی سفید به‌طور عمومی بر روی بدن آن‌ها قرار دارد. این گونه‌های جانوری استثنائی حدوداً ۱۹ کیلوگرم وزن دارند. این مسئله، آن‌ها را به دومین موجود مفصل دار سنگین جهان تبدیل می‌کند.

قلمرو زیستی: حیوانات

نژاد: مفصل داران‌

رده: خانواده‌ی خرچنگ‌ها‌

راسته: ده‌پایان‌

خانواده: Inachidae

طبقه: Macrocheira

گونه: M. kaempferi

خرچنگ عنکبوتی ژاپنی 10 پا

اطلاعاتی درباره‌ی عادات زندگی و بوم‌شناسی

همان‌طور که از اسم موجود مشخص است، این گونه‌ی جانوری در نواحی جنوبی جزیره‌ی هونشو در ژاپن زندگی می‌کند. به علاوه، با توجه به جمعیت محدود و نوع زندگی بسته‌ای که دارند، در سواحل ایوات در تایوان نیز دیده شده‌اند. این مفصل داران عموماً در عمق ۵۰ الی ۶۰۰ متری آب زندگی می‌کنند. این موجودات همچنین به‌طور خانوادگی در حفره‌ها و یا منافذ اقیانوسی زندگی می‌کنند.خرچنگ عنکبوتی ژاپنی به عنوان یک همه‌چیزخوار به تکامل رسیده است و از گیاهان و حیوانات به‌طور هم‌زمان تغذیه می‌کند. همچنین گاهی به عنوان یک کثافت‌خوار نیز شناخته می‌شود، اما باید شرایطی خاص برای حیوان پدید بیاید تا دست به چنین کاری بزند. اطلاعات دقیقی از مدت زمان زندگی این موجودات در دست نیست اما می‌توان حدس زد که چیزی در حدود ۱۰۰ سال است.

 

منبع: چطورپدیا

  • ۹۸/۰۱/۲۳
  • viator baran4

جانوران آبزی

خرچنگ

نظرات (۱)

جالب بود.
ممنون بابت این مطلب مفید و سودمند. :)
پاسخ:
سپاسگزارم بابت لطف و توجهتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی