مجله خلاقیت و نوآوری

طبقه بندی موضوعی

روش غلبه بر استرس هنگام سخنرانی

دوشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۵۱ ب.ظ

روش غلبه بر استرس هنگام سخنرانی

غلبه بر استرس هنگام سخنرانی

افکارتان را جمع و جور کنید

اگر مهارت سازمان‌دهی افکارتان را کسب نمایید، به راحتی می‌توانید خودتان را آرام و ریلکس کنید. وقتی که به جای افکار پریشان، ذهن‌تان شفاف و مرتب باشد، استرس و اضطراب شما کاهش می‌یابد و حتی ممکن است، دیگر از سخنرانیکردن نترسید. سازمان‌دهی ذهن به شما این فرصت را می‌دهد که انرژی‌تان را بر روی شیوه‌های ارائه یک سخنرانی عالی متمرکز کنید.

تمرین، تمرین و تمرین

هیچ چیزی به جای تمرین کردن، شما را به اندازه کافی برای سخنرانی عمومی آماده نمی‌کند. یک تکه کاغذ بردارید و نکات اساسی و مهمی که قرار است بیان کنید را در آن بنویسید؛ اما حواستان باشد که هنگام ارائه سخنرانی جمله‌هایتان را از روی کاغذ نخوانید. با تمرین کردن و تمرکز بر روی مهارت‌های لازم برای روز سخنرانی کاملاً آماده می‌شوید و هر سؤالی که حضار بپرسند را با اعتمادبه‌نفس جواب می‌دهید.

یک حریف تمرینی پیدا کنید

آدم‌های بسیاری هستند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید تا سخنرانی شما را گوش دهند. از همسر، دوستان، همکاران و افراد خانواده‌تان و کسانی که با آن‌ها راحت هستید کمک بگیرید. از آن‌ها بخواهید سخنرانی شما را کاملاً صادقانه قضاوت و نقد کنند.

پاورپوینت درست کنید

بعضی وقت‌ها ساختن یک پاورپوینت می‌تواند بیشتر از هر چیز دیگری به شما در تسلط بر روی مباحث ارائه کمک کند. اگر رشته کلام از دست‌تان برود، با نیم‌نگاهی به پاورپوینت می‌توانید مجدداً حواس و تمرکز حضار را به خودتان جلب کنید. همچنین تهیه پاورپوینت به مخاطبان این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی نکات و اطلاعاتی که لازم دارند را یادداشت کنند.

سخنرانی

بر روی حرف‌هایتان تمرکز کنید

به جای نگرانی در مورد واکنش حضار و شنوندگان، بر روی رساندن حرف‌هایی که به خاطر آن‌ها در آن سخنرانی شرکت کرده‌اید، تمرکز کنید.

سرعت حرف زدنتان را بررسی کنید

سریع و تند صحبت کردن، تنفس شما را مختل می‌کند. اگر زیاد از حد تند حرف بزنید، کمتر نفس می‌کشید. هر چه اکسیژن کمتری دریافت کنید، احساس ترس و وحشت در شما بیشتر می‌شود. با تمرین کافی می‌توانید سرعت حرف زدنتان را کنترل کنید.

در مقابل آینه تمرین کنید

آینه‌های موجود در خانه‌تان بهترین کلاس رایگان برای تمرین سخنرانی هستند. اول از همه لبخند زدن به خودتان را تمرین کنید. شاید باور نکنید اما برای بسیاری از آدم‌ها سخت است که در آینه به خودشان لبخند بزنند. با خودتان ارتباط چشمی برقرار کنید. توانستید؟ آفرین بر شما!

به بازخورد حضار توجه کنید

تمرکزتان را بر روی مخاطبان بگذارید. واکنش‌های آن‌ها، حالت صورت و سؤال‌هایشان هنگام حرف زدن شما، نشان‌دهنده این است که آیا شما کارتان را خوب انجام داده‌اید یا نه. در هر صورت انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنید. یادتان نرود که سربسته حرف زدن و استفاده از جملات پیچیده فقط باعث از دست رفتن تمرکز مخاطبان و گیج شدن شنوندگان می‌شود.

 

منبع:چطورپدیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی