مجله خلاقیت و نوآوری

  • ۰
  • ۰

عادت‌های سالم ضامن خوشبختی

خوشبختی

نیمی از خوشبختی انسان، به انتخاب‌های آگاهانه‌ای بستگی دارد که هر روز انجام می‌شود، انتخاب‌هایی که در گذر زمان به عادتتبدیل می‌شوند. با انتخاب عادت‌های سالم می‌توانید استرس را کاهش و انرژی قابل استفاده‌ی روزمره‌ی خود را افزایش دهید تا انجام کارهایی که برای شما لذت فراهم می‌کنند، آسان‌تر گردد.

سه عادت سالم از آن کتاب در ادامه برای شما شرح داده می‌شود.

برنامه‌ی غذایی سالم داشته باشید

از نظر جسمی و تا حدی از نظر عاطفی، انسان همان چیزی است که می‌خورد. این یعنی برنامه‌ی غذایی شما بسیار حائز اهمیت است. سه جنبه‌ی مهم که باید مد نظر قرار گیرد، غذایی که می‌خورید، مقدار آن و روش خوردن آن است.

۱- چه غذایی بخورید؟ برنامه‌ی غذایی متعادلی داشته باشید. غلات کامل، خشکبار، سبزیجات، پروتئین و فیبر را انتخاب نمایید. از انواع خوراکی‌ها تناول کنید تا انواع مختلف مواد مغذی را دریافت نمایید. از مواد قندی تصفیه‌ شده، چربی اشباع، ویتامین‌هایی با دوز چندبرابر و غذاهایی که انبوهی کالری در خود دارند، دوری کنید. چربی ترانس را به کل حذف نمایید.

۲- مقدار غذای مصرفی. درست زمانی که فقط کمی احساس سیری به شما دست داد، دست از خوردن غذا بکشید. اگر پس از به وجود آمدن بارقه‌ای از احساس سیری، چند دقیقه صبر کنید، دیری نمی‌گذرد که احساس سیری کامل به سراغ شما می‌آید.

۳- روش خوردن. رویکردی را به نام «مزه‌های آهسته و کوچک» امتحان کنید. آرام غذا بخورید و غذا را خوب بجوید. لقمه‌های کوچک بردارید و طعم هر لقمه را خوب احساس کنید. این رویکرد کمک می‌کند لذت بیشتری از غذای خود ببرید و در عین حال اگر به دنبال کاهش وزن هستید، به سوی آن نیز گام بردارید.

بدن خود را چابک نگاه دارید

زمانی که از نظر جسمی فعال باشید، تقریباً دست‌یابی به هر آن چیزی که در زندگی می‌خواهید، آسان‌تر می‌شود. هر هفته، بیشتر بزرگسالان سالم، باید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید و همچنین ورزش‌های تقویت عضلات داشته باشند. با ایده‌های زیر، در جهت داشتن فعالیت جسمی کافی گام بردارید:

۱- روش‌هایی عملی برای گنجاندن ورزش در برنامه پیدا کنید. خودروی خود را در فاصله‌ی بیشتری نسبت به فروشگاه پارک کنید، از پله بالا بروید، به جای تماس گرفتن با همکار، پیاده به دفتر او بروید، جلسات ملاقات ر ا در مکانی دور از دفتر کار خود برنامه‌ریزی کنید، پیاده به رستورانی بروید که قصد غذا خوردن در آن را دارید، هنگام صحبت با تلفن همراه در دفتر کار یا منزل راه بروید، جلسات را حین پیاده‌روی برگذار کنید یا در یک باشگاه ورزشی ثبت نام نمایید.

فعالیت جسمی را با جذابیت‌هایی که نظر شما را جلب می‌کنند ترکیب نمایید. پیاده‌روی در طبیعت یکی از راه‌های انجام این کار است. هنگام پیاده‌روی، به علف‌های سبزرنگ، آسمان آبی و ابعاد و شکل ابرها نگاه کنید. به گیاهان و درختانی که همچون دانایان از خودگذشته‌ای در سکوت ایستاده‌اند، نماد صلح هستند، هوا را تمیز می‌کنند، ثبات خاک را حفظ می‌نمایند و گل‌ها و میوه‌های دوست‌داشتنی در اختیار ما قرار می‌دهند، بدون آنکه چیزی در مقابل آن از ما طلب کنند.

۳- خواب کافی و باکیفیت داشته باشید. بیش از نیمی از افراد، خواب کافی ندارند و همان خوابی هم که دارند، آسایش و کیفیت مطلوبی ندارد. کمبود خواب باعث می‌شود مغز و بدن سریع‌تر پیر شوند. خواب، غذای مغز است. پس خواب را زمانی مقدس به شمار بیاورید. با رعایت نکات زیر، خواب آرام را به یک اولویت تبدیل کنید:

اگر می‌توانید، سعی کنید نگرانی‌های خود را پشت در اتاق خواب بگذارید.

قبل از به خواب رفتن، بدن و ذهن خود را در آرامش قرار دهید. با داشتن یک برنامه‌ی ثابت شامل حمام آب گرم، مطالعه‌ی کتاب‌های آرامش‌بخش، نفس عمیق کشیدن یا خوردن یک میان‌وعده‌ی سبک، این آرامش میسر است.

اگر یکی از نگرانی‌های زندگی، مدام شما را آزار می‌دهد، آن را در دفترچه خاطراتی بنویسید و سعی کنید فکر کردن به آن را به فردا صبح موکول نمایید.

آزمایش

به مدت یک روز، فهرست غذاهایی که در یک روز میل می‌کنید، مقدار غذایی که می‌خورید و روش خوردن خود را (سریع یا کند، به هنگام انجام کارهای دیگر و غیره) بنویسید.

  • تا چه حد خودآگاه هستید؟
  • آیا دچار پرخوری عصبی هستید؟

علاوه بر فعالیت جسمی منظمی که پیش از این در برنامه‌ی خود گنجانده‌اید، این هفته سه روز را به پیاده‌روی ده دقیقه‌ای (ترجیحاً بیرون از منزل) بروید.

هر شب این هفته را یک کار آرامش‌بخش انجام دهید تا برای یک خواب آرام آماده شوید.

 

منبع: چطورپدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی